Investeringsmaatschappij NPM Capital is eigenaar van HAK, de Brabantse fabrikant van gezonde gemaksgroenten en -maaltijden in conservenverpakking, glas en stazak. De investeerder is van plan zijn belang te verkopen aan de Russische voedselproducent KDV Group. Beide partijen hebben inmiddels een voorlopige koopovereenkomst getekend.
Dat meldde HAK zaterdag in een persbericht. KDV is 25 jaar geleden opgericht door de inmiddels in Australië woonachtig miljardair Denis Shtengelov. Het bedrijf maakt vooral chocola, koek en snacks voor markten in Oost-Europa, Rusland en China. Het bestrijkt de hele voedselketen, van teelt, grondstoffenverwerking en productie tot en met verkoop en distributie van honderden merken. KDV heeft vestigingen in 13 landen, verkoopt producten in 35 landen en telt ruim 20.000 werknemers.
KDV en HAK lijken complementaire belangen te hebben die het nieuwe aandeelhouderschap een goede match laten zijn. Groentefabrikant HAK uit Giessen wil internationaal zijn vleugels beter uit kunnen slaan - HAK heeft al sinds 2017 een eigen vestiging in Duitsland - en KDV wil voet aan de grond krijgen in West-Europa.
Denis Shtengelov van KDV zegt over HAK dat hij het Nederlandse bedrijf wil helpen in zijn Noordwest-Europese thuismarkt met 100 miljoen consumenten de eerste groeiversnelling te realiseren. Timo Hoogeboom, CEO van HAK, zegt dat het uitgangspunt voor de deal was dat de nieuwe aandeelhouder de plantaardige missie en strategie van HAK moest ondersteunen. "Uit de gesprekken die we met KDV hebben gehad wordt dat bevestigd en is duidelijk dat HAK autonoom blijft opereren."
Hoogeboom zegt samen met KDV de internationale marktpositie van HAK te willen versterken vanuit zijn missie om mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Na de zomer starten KDV en HAK met het uitwerken van hun gezamenlijke groeiplannen. "Eén ding is zeker", zegt Hoogeboom, "we zullen onze koers met groter verzet gaan inzetten."
Financiële details van de transactie hebben NPM Capital en KDV niet bekend gemaakt. De ondernemingsraad van HAK moet nog met de wisseling van de aandeelhouders instemmen.
Dat meldde HAK zaterdag in een persbericht. KDV is 25 jaar geleden opgericht door de inmiddels in Australië woonachtig miljardair Denis Shtengelov. Het bedrijf maakt vooral chocola, koek en snacks voor markten in Oost-Europa, Rusland en China. Het bestrijkt de hele voedselketen, van teelt, grondstoffenverwerking en productie tot en met verkoop en distributie van honderden merken. KDV heeft vestigingen in 13 landen, verkoopt producten in 35 landen en telt ruim 20.000 werknemers.
KDV en HAK lijken complementaire belangen te hebben die het nieuwe aandeelhouderschap een goede match laten zijn. Groentefabrikant HAK uit Giessen wil internationaal zijn vleugels beter uit kunnen slaan - HAK heeft al sinds 2017 een eigen vestiging in Duitsland - en KDV wil voet aan de grond krijgen in West-Europa.
Denis Shtengelov van KDV zegt over HAK dat hij het Nederlandse bedrijf wil helpen in zijn Noordwest-Europese thuismarkt met 100 miljoen consumenten de eerste groeiversnelling te realiseren. Timo Hoogeboom, CEO van HAK, zegt dat het uitgangspunt voor de deal was dat de nieuwe aandeelhouder de plantaardige missie en strategie van HAK moest ondersteunen. "Uit de gesprekken die we met KDV hebben gehad wordt dat bevestigd en is duidelijk dat HAK autonoom blijft opereren."
Hoogeboom zegt samen met KDV de internationale marktpositie van HAK te willen versterken vanuit zijn missie om mensen te helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Na de zomer starten KDV en HAK met het uitwerken van hun gezamenlijke groeiplannen. "Eén ding is zeker", zegt Hoogeboom, "we zullen onze koers met groter verzet gaan inzetten."
Financiële details van de transactie hebben NPM Capital en KDV niet bekend gemaakt. De ondernemingsraad van HAK moet nog met de wisseling van de aandeelhouders instemmen.
"is duidelijk dat HAK autonoom blijft opereren"
Vind ik altijd erg grappig als men dat zegt, er blijft regelmatig niets van zo'n belofte over na een paar jaar. En dan heet het 'door veranderende markt' of 'creatie nieuwe kansen' of iets in die trant.
Verder vrij apart dat een megabedrijf van koekjes en snoepjes ineens een gezonde kant op wil. Of willen ze uiteindelijk gewoon HAK-honing gaan maken en is de naam dan interessant? ;)
Otto, denk dat je HAK in koekjes en repen gaat?
Ik denk dat het eerder omgekeerd is en dat er voor HAKs conserventechnologie (top in de wereld) letterlijk een wereld opengaat. Als ik boer was in Nederland, dan zou ik daarginds alvast wat gaan kopen, want de keten verhuist mee ...
Otto heeft helemaal gelijk: ABN vermorzelde AMRO. Unilever vermorzelde Ben & Jerry. Heinz vermorzelde Kraft. Bij fusies wordt een van de twee culturen uitgewist. Conserventechnologie, niet heel veel waard. Wouter de Heij maakt het in een handomdraai. Dag Hak.
Heb het in de zaadwereld ook ontelbare malen gezien. Ik zal geen namen noemen, dat heeft weinig zin want het waren vrijwel allemaal bedrijven die in Europa onbekend zijn. Vraag het anders Niels Louwaars maar, die kan vast genoeg Nederlandse voorbeelden noemen. Maar altijd: de kleintjes verdwijnen. De grote partner neemt natuurlijk wel alle IP over, daar gaat het meestal om.
HAK is een fantastisch local brand, eentje met historie. Wat Timo goed heeft gedaan a) focus op duurzaamheid en gezondheid (inclusief NutriScore), b) plant-based omarmen inclusief stazak , c) vers erbij gaan doen, d) ook naar Duitsland kijken.
Conserventechnologie is echter ‘old-school’. Ik betwijfel welke rol merken in dat segment behouden. Hak is er nog, en Bonduelle, maar vrijwel alle groente-conserven zitten in PL. Dus HAK als internationaal merk? Lijkt me een hard-sell.
Zijn er schaal voordelen? Ik denk het niet, de fabrieken van HAK zijn reeds afgeschreven, en inkoop voordelen zijn er denk ik niet meer te behalen. Wat nog kan: de huidige fabrieken inzetten voor PL (daar zijn ze mee gestopt), of KDV. Maar zo logisch is dat ook niet, de meeste groenten in blik zijn campagne grondstoffen.
NPM Capital heeft gewoon een exit nodig op HAK. Logisch.
Wel spijtig dat het een buitenlandse groep moet zijn.
Wij (en de Nederlandse retail) zou wat zuiniger moeten zijn op onze lokale juwelen.
Nog een voorspelling: we gaan op termijn zo’n spijt hebben dat we boeren en fabrieken ‘wegpesten’ uit Nederland. Handel-Innovatie-Productie-Boeren het is een complex economische systeem. En wie het spel Mikado kent …. Op termijn stort de stapel in elkaar!