De Socialistiese Partij stelde vorige week dat de overheid extra koopkrachtondersteuning moet gaan bieden aan gepensioneerden. Ze hebben best een punt, maar waarom helpen we zelf de zwakkeren niet wat meer?
De Amerikanen zijn daar inventief in. Bijvoorbeeld bij Big Apple Pizza in Florida. Je kunt daar onbeperkt pizza eten voor $7,49, maar niet iedereen kan zich dat veroorloven. Daarom organiseert het bedrijf samen met de padvinderij en The Van Duzer Foundation van eigenaar Scott Van Duzer een liefdadigheidsbijeenkomst. Op 8 november a.s. worden op de vestiging in Fort Pierce conserven en andere houdbare etenswaren ingezameld. De toepasselijke publiekstrekker: een eetwedstrijd. De grote namen van het competetive eating zullen uitmaken wie de meeste pizzapunten in tien minuten kan wegwerken. De hoofdprijs bestaat uit € 1.000 en een driedaagse cruise naar de Bahama's. Het record, pas onlangs gevestigd, staat met 45 op naam van Joey Chestnut. Dit record zou wel eens kunnen sneuvelen, belooft de organisatie.
Moet Bakker Bart een wedstrijd organiseren om te zien wie de meeste Italiaanse bollen met kaas, salami, paprika en rauwkost eten? Of moet Döner Company een lahmacun-eetwedstrijd voor het goede doel houden? Waarom niet? Het levert publiciteit op, het geeft een positieve lading aan het merk en het is een bijdrage aan de maatschappij.
Dit artikel afdrukken
De Amerikanen zijn daar inventief in. Bijvoorbeeld bij Big Apple Pizza in Florida. Je kunt daar onbeperkt pizza eten voor $7,49, maar niet iedereen kan zich dat veroorloven. Daarom organiseert het bedrijf samen met de padvinderij en The Van Duzer Foundation van eigenaar Scott Van Duzer een liefdadigheidsbijeenkomst. Op 8 november a.s. worden op de vestiging in Fort Pierce conserven en andere houdbare etenswaren ingezameld. De toepasselijke publiekstrekker: een eetwedstrijd. De grote namen van het competetive eating zullen uitmaken wie de meeste pizzapunten in tien minuten kan wegwerken. De hoofdprijs bestaat uit € 1.000 en een driedaagse cruise naar de Bahama's. Het record, pas onlangs gevestigd, staat met 45 op naam van Joey Chestnut. Dit record zou wel eens kunnen sneuvelen, belooft de organisatie.
Moet Bakker Bart een wedstrijd organiseren om te zien wie de meeste Italiaanse bollen met kaas, salami, paprika en rauwkost eten? Of moet Döner Company een lahmacun-eetwedstrijd voor het goede doel houden? Waarom niet? Het levert publiciteit op, het geeft een positieve lading aan het merk en het is een bijdrage aan de maatschappij.
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Dit is neem ik aan een grap?! Het zal vast aan mij liggen, maar het ontgaat mij waarom je volproppen met wat voor een product dan ook een 'bijdrage aan de maatschappij' is. Iedere 'eetwedstrijd' die ik ooit heb gezien (ik geeft toe, alleen op tv) is een weerzinwekkende aangelegenheid. Of is iedere vorm van publiciteit te preferen boven geen publiciteit?? En wat promoot je nu eigenlijk, het zou voor mij iig geen positieve lading aan het merk geven om een paar veelvraten zich te zien volstoppen.
Ik ga altijd met een hele grote boog heen om alle 'eet zoveel als je kunt' (vr)eethuizen
The shoot horses, don't they ? (Sydney Pollack 1969)
Film, die afrekent met dat soort beschamende wedstrijden.
Nee, geen grap. Ik zou het wel voorstellen aan bijvoorbeeld Döner Company.
Het positieve komt van het goede doel, het inzamelen van blikjes,niet van de wedstrijd. Die is voor de publiciteit.
Dat je de wedstrijd wanstaltig vindt, kan ik wel begrijpen. Ik heb dat weer met dure etentjes voor het goede doel waar je 500 euro per tafeltje betaalt om naast bn'ers te mogen zitten. Als je Joey Chestnut en de rest naar Nederland haalt, heb je echt een evenement van formaat.
Maar mijn punt is eigenlijk: restaurants en fastfoodketens kunnen meer doen qua MVO. Echt iets betekenen in de samenleving en de overheid werk uit handen nemen.
Dat inzamelen van die blikjes en houdbare etenswaar snap ik niet goed....
Is het dan de bedoeling dat arme gepensioneerden dat -meestal waardeloze en smakeloze- blikvoer meekrijgen???
Tjonge....welk een charitatieve en positieve bijdrage aan de gezondheid en levenskwaliteit van ouderen lijkt me dat, zeg.....alsof je als arme oudere geen recht meer zou hebben op gezond, vers en smaakvol voedsel ?
Ik hoop toch oprecht dat ze, tegen de tijd dat ik gepensioneerd raak en onverhoopt in pure armoede mocht vervallen, hier een betere oplossing voor me verzinnen.
Maar ja, wat kun je ook verwachten van zichzelf promotende fast-food ketens ?
Als ze echt zonodig iets anders moeten doen voor hun eigen imago en de maatschappij dan de mensen hun ongezonde pizza's te slijten, (o.k. da's hun vrijheid, dus allaa...) zouden ze er naar mijn idee sympathieker aan doen het geld dat ze nu besteden aan de organisatie van dit "festijn", aan de pizza's voor de veelvraten, aan het prijzengeld en de Bahama-reis, gewoon uit te keren aan die armen, of desnoods -voor de liefhebbers- eens in de zoveel tijd een avond te reserveren waar behoeftige 65-plussers zich tegen gereduceerd tarief (zo laag dat ze het dus wel kunnen betalen, of gratis) kunnen uitleven aan het zich ongelimiteerd volstoppen met pizza: dat hoeft de zaak niet eens veel te kosten, want i.h.a. kunnen ouderen slechts de helft tot eenderde op van wat vitale 50-minners tot zich nemen....
In elk geval allemaal heel wat eleganter en menswaardiger dan wat ik in dit artikel lees.
En als het dan toch m-o-e-t, waarom dan 1.000 (Euro/dollars) en een Bahama-reisje uitkeren aan een vieze volpropper? (wiens maag toch al uitgerekt is door een overdaad aan voedsel, anders kan-ie nooit winnen)
Lijkt mij stukken aardiger om het dan maar te geven aan zo'n arme gepensioneerde....kan die ook eens iets anders eten dan kattevoer of Amerikaanse-obesitas-pizza's.
"Het levert publiciteit op, het geeft een positieve lading aan het merk en het is een bijdrage aan de maatschappij". ???
^
- Ja, het levert publiciteit op.
- Nee, een publiciteitsstunt van dergelijk laag allooi geeft mij geen positieve lading aan het merk (ik zal ze mijden, als ik dat eerder al niet deed)
- De bijdrage aan de maatschappij (ouderen overgebleven blikvoer laten vreten en dan nog wensen dat ze daar blij mee zijn) acht ik nihil, of eerder een anti-reclame......ik zal mij schamen als wij als maatschappij geen betere oplossing wensen te realiseren dan zoiets droevigs en vernederends (en dat alles beslist zonder een fan van Marx te zijn)
sanne
"Is het dan de bedoeling dat arme gepensioneerden dat -meestal waardeloze en smakeloze- blikvoer meekrijgen???"
Nou, je mag zelf kiezen wat je meebrengt. Dat het houdbaar moet zijn is omdat dat praktischer is. Oesters of kroppen sla inzamelen werkt niet. Er is genoeg houdbaar spul dat ook nog kwaliteit heeft. Een pak koffie mag ook.
Het idee is ook dat er meer wordt ingezameld dan het prijzengeld. Of dat hier lukt, weet ik niet.
Het lijkt mij beter dat je armen direct het blikvoer geef, dan via een uitkering. Dat zorgt voor binding tussen de mensen. Liefdadigheid geven of ontvangen is ook geen vernedering, maar een uiting van gemeenschapszin. Anonieme transacties via de overheid zijn dat niet.