Coca-Cola, PepsiCo en Nestlé staan voor het derde jaar op rij in de top-3 van 's werelds grootste plasticvervuilers. Unilever en Mondelez vullen plaats 4 en 5 op.
Coca-Cola gaat veruit op kop. Afgelopen jaar werd zelfs meer Coca-Cola-plastic aangetroffen dan al het plasticafval van PepsiCo en Nestlé samen. Die conclusie moet blijken uit een 'audit' die werd uitgevoerd door 15.000 vrijwilligers van de NGO Break Free From Plastic.
Vrijwilligers registreren overal ter wereld de merklogo’s op het plastic zwerfafval dat ze inzamelen op stranden, parken en vuilnisbelten. Volgens de organisatie moeten vervuilende producenten meer verantwoordelijkheid nemen in de ontwikkeling van minder vervuilende verpakkingen, maar ook in de problemen die hun plastic nu veroorzaken.
Coca-Cola België reageerde meteen op het rapport en onderstreept het commitment om wereldwijd in 2030 en in West-Europa al in 2025 alle flesjes in te zamelen om ze te recycleren, "zodat niets ervan afval wordt of in de oceanen terechtkomt." In België bestaan alle flesjes van de Coca-Colamerken nu al voor 50% uit gerecycled plastic.
PepsiCo België bleef niet achter: in 2022 moeten alle flessen in België uit 100% gerecycleerd plastic bestaan. Eerder was die doelstelling ook 2030, maar "Juist in deze moeilijke tijden van crisis moeten we onze verplichtingen niet vertragen, maar versnellen om bij te dragen aan een circulaire economie en een duurzame wereld," zegt regiomanager Wim Destoop in RetailDetail. De uiteindelijke ambitie van PepsiCo is “bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt”.
The Guardian - Coca-Cola, Pepsi and Nestlé named top plastic polluters for third year in a row
Coca-Cola gaat veruit op kop. Afgelopen jaar werd zelfs meer Coca-Cola-plastic aangetroffen dan al het plasticafval van PepsiCo en Nestlé samen. Die conclusie moet blijken uit een 'audit' die werd uitgevoerd door 15.000 vrijwilligers van de NGO Break Free From Plastic.
Vrijwilligers registreren overal ter wereld de merklogo’s op het plastic zwerfafval dat ze inzamelen op stranden, parken en vuilnisbelten. Volgens de organisatie moeten vervuilende producenten meer verantwoordelijkheid nemen in de ontwikkeling van minder vervuilende verpakkingen, maar ook in de problemen die hun plastic nu veroorzaken.
Coca-Cola België reageerde meteen op het rapport en onderstreept het commitment om wereldwijd in 2030 en in West-Europa al in 2025 alle flesjes in te zamelen om ze te recycleren, "zodat niets ervan afval wordt of in de oceanen terechtkomt." In België bestaan alle flesjes van de Coca-Colamerken nu al voor 50% uit gerecycled plastic.
PepsiCo België bleef niet achter: in 2022 moeten alle flessen in België uit 100% gerecycleerd plastic bestaan. Eerder was die doelstelling ook 2030, maar "Juist in deze moeilijke tijden van crisis moeten we onze verplichtingen niet vertragen, maar versnellen om bij te dragen aan een circulaire economie en een duurzame wereld," zegt regiomanager Wim Destoop in RetailDetail. De uiteindelijke ambitie van PepsiCo is “bij te dragen aan een wereld waar plastic nooit afval wordt”.
Frank Eric van der Meer #3
''#2, Jordi, is dat dan niet zo?
#1, Kees, je kan ook stellen dat zij die olie oppompen schuldig zijn, want van olie wordt plastic gemaakt, en, bij #2, dankzij die olie botsen auto's tegen elkaar.''
Niet alle auto's rijden op olie, jij wilt net zoals vele mensen op links grote bedrijven verantwoordelijk maken voor dingen waar ze geen invloed op hebben. Coca Cola heeft geen enkele invloed of je hun lege flessen in de prullenbak of op de grond gooit, net zo goed een autofabrikant of olieleveranciers niet kan voorkomen dat je een fietser omver rijdt omdat je achter het stuur zat te bellen.
In het geval van plastic zwerfafval is dat mensen gemakzuchtig zijn en hun rommel gewoon op de grond gooien of het nauw plastic, glas, blik, sigarettenpeuken, mondkapjes, kauwgum, bananenschillen of tuinafval is. Mensen ruimen gewoon hun troep niet op.
#2, Jordi, is dat dan niet zo?
#1, Kees, je kan ook stellen dat zij die olie oppompen schuldig zijn, want van olie wordt plastic gemaakt, en, bij #2, dankzij die olie botsen auto's tegen elkaar.
Een bedrijf als Coca-Cola de schuld geven van de plasticvervuiling is hetzelfde als de auto-industrie de schuld te geven van alle verkeersongelukken waar auto's bij waren betrokken.
Niet de bedrijven zijn de grootste plastic vervuilers maar de consument. Ik verbaas mijn er steeds over dat ze wel een volle fles frisdrank mee kunnen nemen maar een lege niet naar huis terug . die schijnt toch een stuk zwaarder te zijn