Een designfoutje van honderd jaar geleden is uitgegroeid tot een wereldwijd icoon. Dit jaar bestaat het bekende Coca-Cola flesje een eeuw.
Het 'Contourflesje' mag op 16 november 100 kaarsjes uitblazen. Het sinds de eerste dag nauwelijks veranderde flesje is volgens Coca-Cola 'misschien wel het bekendste designicoon in de geschiedenis van de moderne consumptie'.
In 1915 schreef Coca-Cola een ontwerpwedstrijd uit omdat concurrenten het ontwerp van hun eerste flesje steeds vaker kopieerden. De Roots Glass Company uit Indiana won de wedstrijd om 'een fles die zo verschillend is dat je ze in het donker, op de tast zou herkennen' te creëren. Dat is aardig gelukt. Al uit een Amerikaans onderzoek uit 1949 bleek dat minder dan 1% van de mensen het etiket nodig had om te weten wat het was.
Cocoa
De ontwerpers uit Indiana putten hun inspiratie uit de vorm van een cacaoboon. De geribde peul van de vrucht werd nagebootst en zo ontstonden de organische rondingen van het flesje. Dat blijkt later een ‘historische fout’.
De ontwerpers dachten ten onrechte dat cacao deel uit maakt van de geheime ingrediëntenformule, door een naamsverwarring met cocoa – cacao in het Engels. Het flesje veroverde de wereld als symbool van ‘vrijheid en geluk’, na twee wereldoorlogen en een wereldwijde economische neergang. In 1950 is het Coca-Colaflesje het eerste commerciële product op de cover van TIME magazine. Daarna groeide het uit tot een wereldwijd design- en cultobject.
Tentoonstelling
Het Contourflesje viert zijn honderdste verjaardag met de tentoonstelling ‘100 Years in a Bottle’ en een wereldwijde campagne. Gisteren, 26 februari, was de feestelijke aftrap op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta, Georgia. Een virtuele tour neemt je mee langs de hoogtepunten van het Contourflesje.
Fotocredits: ‘Coca Cola’ utahca
Dit artikel afdrukken
Het 'Contourflesje' mag op 16 november 100 kaarsjes uitblazen. Het sinds de eerste dag nauwelijks veranderde flesje is volgens Coca-Cola 'misschien wel het bekendste designicoon in de geschiedenis van de moderne consumptie'.
In 1915 schreef Coca-Cola een ontwerpwedstrijd uit omdat concurrenten het ontwerp van hun eerste flesje steeds vaker kopieerden. De Roots Glass Company uit Indiana won de wedstrijd om 'een fles die zo verschillend is dat je ze in het donker, op de tast zou herkennen' te creëren. Dat is aardig gelukt. Al uit een Amerikaans onderzoek uit 1949 bleek dat minder dan 1% van de mensen het etiket nodig had om te weten wat het was.
Cocoa
De ontwerpers uit Indiana putten hun inspiratie uit de vorm van een cacaoboon. De geribde peul van de vrucht werd nagebootst en zo ontstonden de organische rondingen van het flesje. Dat blijkt later een ‘historische fout’.
De ontwerpers dachten ten onrechte dat cacao deel uit maakt van de geheime ingrediëntenformule, door een naamsverwarring met cocoa – cacao in het Engels. Het flesje veroverde de wereld als symbool van ‘vrijheid en geluk’, na twee wereldoorlogen en een wereldwijde economische neergang. In 1950 is het Coca-Colaflesje het eerste commerciële product op de cover van TIME magazine. Daarna groeide het uit tot een wereldwijd design- en cultobject.
Tentoonstelling
Het Contourflesje viert zijn honderdste verjaardag met de tentoonstelling ‘100 Years in a Bottle’ en een wereldwijde campagne. Gisteren, 26 februari, was de feestelijke aftrap op het hoofdkantoor van Coca-Cola in Atlanta, Georgia. Een virtuele tour neemt je mee langs de hoogtepunten van het Contourflesje.
Fotocredits: ‘Coca Cola’ utahca
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Op deze site staat een ander verhaal over de verpakking van Coca Cola.
coke kills reusable bottles
Het speelt in ieder geval in Duitsland. Weet iemand meer over de situatie in Nederland? Is deze tekst ook hier van toepassing?
Ik weet dat eerder al de supermarkten ingezet hebben op glasbakken buiten de winkel en weinig statiegeld in de winkel en vooral statiegeld op verpakkingen die gedowncycled worden (in de winkel al verkreukeld/versnipperd en dan opnieuw de kringloop in ipv als fles hergebruiken). Scheelt winkelpand ruimte.