Dát Aldi Süd en Aldi Nord na jaren van streng gescheiden bedrijfsvoering weer dichter tegen elkaar aan kruipen, is geen geheim. Dat het tot een daadwerkelijke fusie gaat komen, ontkenden beide Aldi's recent nog.
Maar de discounters zouden wel gek zijn als ze geen gebruik maken van hun gezamenlijke inkoopkracht in de meedogenloze strijd om het supermarktmarktaandeel. En dus kunnen Aldi-klanten nog dit jaar 100 'gezamenlijke' huismerken verwachten, schrijft het Belgische retailblad Gondola.
Verpakkingen en namen van merken zullen op elkaar worden afgestemd. "“Zo kan het zijn dat sommige producten enkel een nieuwe verpakking krijgen, terwijl andere dan weer een complete make-over krijgen: een nieuwe merkidentiteit, nieuwe soorten en een gedeeltelijk verbeterd recept”, aldus Simon Gelzer, managing director corporate buying bij Aldi Süd.
Voor de klant wordt het allemaal gemakkelijker én goedkoper: niet alleen doordat hij voortaan overal hetzelfde assortiment vindt, maar ook doordat Aldi minder kosten hoeft te maken door efficiëntere inkoop, minder verpakkingskosten en simpeler marketing. "Het is traditie dat Aldi kostenbesparingen - waar mogelijk - doorrekent aan de klant. We blijven hem trouw”, glundert Gelzer.
Gondola - Tegen eind dit jaar 100 dezelfde huismerken bij Aldi Süd en Aldi Nord
Maar de discounters zouden wel gek zijn als ze geen gebruik maken van hun gezamenlijke inkoopkracht in de meedogenloze strijd om het supermarktmarktaandeel. En dus kunnen Aldi-klanten nog dit jaar 100 'gezamenlijke' huismerken verwachten, schrijft het Belgische retailblad Gondola.
Verpakkingen en namen van merken zullen op elkaar worden afgestemd. "“Zo kan het zijn dat sommige producten enkel een nieuwe verpakking krijgen, terwijl andere dan weer een complete make-over krijgen: een nieuwe merkidentiteit, nieuwe soorten en een gedeeltelijk verbeterd recept”, aldus Simon Gelzer, managing director corporate buying bij Aldi Süd.
Voor de klant wordt het allemaal gemakkelijker én goedkoper: niet alleen doordat hij voortaan overal hetzelfde assortiment vindt, maar ook doordat Aldi minder kosten hoeft te maken door efficiëntere inkoop, minder verpakkingskosten en simpeler marketing. "Het is traditie dat Aldi kostenbesparingen - waar mogelijk - doorrekent aan de klant. We blijven hem trouw”, glundert Gelzer.
En de boer..... ploegde voort, totdat FDF kwam
#1 Is het handig om af te geven op Aldi?
a) Ze gaan kosten besparen om concurrerend te zijn (>hoeven de inkoopprijzen niet naar beneden;-))
b) Is het niet Aldi die de betere prijzen betaalt voor de producten op de vers afdeling aan de teler, de boer?
Onzinnige verpakkingsverschillen uitschakelen en de boel optimaliseren is, ook qua grondstoffen en milieu , iets waar ik alleen maar ja tegen kan zeggen.
Het is nog afwachten, of van die winst enige tienden van centen terecht komen bij de bron van het geoptimaliseerd product, maar je kan natuurlijk altijd hopen dat het gebeurt......
Overigens dacht ik dat het LIDL , en niet Aldi was die op het gebied van verse groenten en ook biologisch voor de muziek uit loopt.
Ook hier is het goed hoop te houden, maar op een of andere manier denk ik dat het met hoop alleen er niet van gaat komen................
@3 Peter van Kempen : Eigen ervaring: zo'n Duitse internationale grootgrutter bestelt 35 containers a 43.200 blikjes = 1.5 mln blikjes, af te leveren in 3 maanden. Denkt u echt, dat de kostprijs verandert bij 1 mln of 2 mln blikjes, zelfs 4 mln blikjes ? Eerder het omgekeerde, want financieringskosten tussen grondstoffen aankopen en geld van de klant ontvangen geeft een te groot probleem.
Fabrikant exporteert een 2.500 containers per jaar. En dan vraagt een NLe inkoper, of ze daar wel weten, dat als met water gekoeld wordt er geen water van buiten in het blikje mag komen wegens besmettingsgevaar.
#4 Ach ja die Duitsers snappen er helemaal niets van.