Voor wie vooral aanbiedingen koopt zal het prijsverschil kleiner zijn, omdat A-merken vaker in de aanbieding zijn dan huismerken.
Uit de supermarktprijspeiling blijkt dat vooral A-merken in een jaar tijd een stuk duurder werden, schrijft de bond.
Ze zijn meer in prijs gestegen dan de per 1 januari geldende btw-verhoging van 6% naar 9%. Komo huisvuilzakken werden bijvoorbeeld gemiddeld 29% duurder, de Unox stevige erwtensoep uit blik 30% en de Blue Band voor koken, bakken en braden 48%. De btw-verhoging, duurdere grondstoffen, verbeterde kwaliteit en hogere transportkosten zijn redenen die supermarkten en fabrikanten geven voor de verhoogde prijzen. Volgens de bond waren er vrijwel geen huismerkproducten die ook zo'n sterke prijsstijging lieten zien.
De online supermarkt Picnic en sommige winkels van Hoogvliet en Jumbo zijn de goedkoopste supermarkten voor A-merken, berekende de bond. Zij zijn gemiddeld 5% goedkoper. Voor huismerken is Picnic juist weer duurder dan gemiddeld. Daar zijn Aldi en Lidl het goedkoopst in; bij de twee discounters ben je volgens de Consumentenbond gemiddeld 15% minder kwijt.
In april kwamen Aldi en Lidl nog als duurste en Dirk als goedkoopste supermarkt uit de bus in het boodschappenmandje-onderzoek van Kassa. In de periode na de uitzending daalden de rapportcijfers van consumenten voor beide Duitse discounters. Aldi hekelde de methodiek van Kassa en dreigde met juridische stappen. Het tv-programma nam 27 basisproducten onder de loep, waarbij alleen de goedkoopste variant telde.
Toch altijd gedacht dat er ook een kwaliteitsverschil zat tussen een huismerk en een A-merk naast dat het een A-merk is. En voor kwaliteit mag, zo niet, moet betaald worden toch?
% vruchten in jam en % suiker in jam, A-merk (B-merk) versus huismerk. Laatst stond ik met die potjes in mijn hand etiketjes te lezen. Meen toch echt een verschil op te hebben mogen merken.
En ben met A-merk naar huis gegaan. Ik als 1 persoons huishouden zie een bijzonder klein bespaar potentieel door te bezuinigen op mijn boodschappen in de super.
De boodschappen die je bij bruin en witgoed winkels* doet daar zit je besparing voor de portemonnee ;-)
Ps: ik geef tussen de 10-11% van mijn inkomende gelden uit aan boodschappen/eten. Ik realiseer me dat dat voor veel huishoudens qua percentage veel hoger ligt, tot aan het dubbele toe als ik goed geïnformeerd ben.
*Bol.com / Coolblue / Fonq, etc.
Jeroen.#1 , bij AH koop ik bijna blind altijd het huismerk:
- Die kwaliteit is soms net zo goed, soms ietsje minder of gewoon anders dan een A-merk, maar de prijs maakt echter wel groot verschil.
- Ik was jaaaren geleden verslingerd aan een koekje (zoutje?) van het merk Lu. Tot ik eenzelfde product bij AH als Basics kocht bij wijze van proef. Ik kon zweren dat het gewoon hetzelfde koekje was.
- Ook weer een tijd geleden werd hier op FL gemeld dat een bepaald pak melk van AH Basics in feite biologische melk was (vindplaats weet ik niet meer).
- Het huismerk van Vomar daarentegen vind ik vaak (veel) minder dan een desbetreffend A-merk.
N.B.: Bovenstaande doet denken dat ik AH als een van de beste supermarkten beschouw. Dat is tegenwoordig niet meer zo. Het assortiment begint te verschuiven: bijv. gewone koffiefilters soms moeilijk te verkrijgen, terwijl allerlei koffiepads en -cups schappen vol in beslag nemen. Ook de soorten biologisch vlees in mijn winkel (en op internet) nemen dramatisch af. Dus wat dat betreft moet ik ook niet meer bij AH wezen.
#2 Ria. Huismerk en A-merk is in veel gevallen een marketing-grap, en heet 'private-label'-ing.
Een winkelketen wil kwalitatief het beste product maar hikt aan tegen veel alternatieven die veel goedkoper zijn. Het is dom om die laatste als 'huismerk' in je winkel te zetten.
Wat dikwijls gebeurt is interessant voor A-fabrikant en keten.
De A-leverancier produceert het huismerk op A-kwaliteit en levert dus in de zelfde winkel het A-merk en het goedkopere Huis-merk.
Het gevolg:
De winkelketen heeft:-
- concurrentie positie met een kwalitatief uitstekend 'ander' merk.
De fabrikant:-
- verliest winst op het huismerk, maar vergroot de omzet
- de stijgende omzet genereert lagere productiekosten
- moet de markt goed in de gaten houden ivm 'kannibalisme'; dwz dat het huis-merk (ook onder andere huismerk-namen bij ander ketens) de overall winst niet te laag drukt ondanks omzet. Dan eet het huismerk-concept het A-merk op.
Beiden:-
- A-merk en winkel houden gezamenlijk de markt van de productgroep nauwlettend in de gaten.
note:
- afhankelijk van het type product kan een kleine modificatie noodzakelijk zijn, zoals bij koffie, waar smaakverbondenheid belangrijk is en product-identiteit (herkenbaar) te zwaar weegt
- wordt ook in de industrie toegepast. Wij produceren als o.a. fabrikant van chemisch resistente industrieroosters een private label; en deden niet moeilijk om die distributeurs b.v. een FDA-approval te laten hanteren in de levensmiddelen industrie, maar gaven weer geen specifiek approval om in markten te opereren waar we zowat 'single source' leverancier waren.
- waspoeders zijn een typische nep-markt voor zelfs verschillende A-merken die allemaal al decennia lang steeds (?) witter wassen dan de ander, maar die veelal uit dezelfde process batch komen...
Ja, Hans #3 : Dat koekje van Lu als Basics product was binnen no-time ook weer totaal verdwenen.
#3 dat wordt vaak gedacht, maar is niet de praktijk. Merk-eigenaren met een eigen fabriek zijn maar zelden ook de producent van het private label product. Nu komt het wel steeds vaker voor dat merk-eigenaren GEEN eigen fabriek hebben, sterker nog dat NPD wordt uitbesteed bij een co-manufacturer, ja en zo’n co-manufacturer maakt dan wel A-merk en private label. Dit laatste is overigens niet de praktijk. Al moet ik bekennen dat de ‘Unilevers’ van deze wereld een tijd lang gedacht hebben dat ‘zelf fabrieken hebben’ niet nodig is.