De Europese consumentenorganisatie BEUC dringt er bij beleidsmakers op aan tijdens de Europese verkiezingscampagnes ook aandacht te besteden aan voedseletiketten. Dat meldt FoodNavigator. Voedingslabels moeten ‘de gezonde keuze de makkelijke keuze maken’ voor consumenten teneinde de obesitasepidemie een halt toe te roepen.
Consumenten nemen hun aankoopbeslissingen in een paar seconden. Daarom moet het voor consumenten in een oogopslag duidelijk zijn welke producten gezond zijn, vindt BEUC. De huidige etikettering bestaat uit moeilijk te interpreteren informatie op de achterkant van voedselverpakkingen. Een front-of-pack label (FOP) met kleurcodering, zoals het voedselstoplicht Nutri-Score, helpt consumenten beter om de voedingswaarde van voedselproducten te bepalen.
Volgens BEUC zijn de aankomende Europese verkiezingen bepalend. De nieuwe beleidsmakers bepalen namelijk de toekomstige koers van de EU. De consumentenorganisatie roept politieke partijen daarom op om van consumentenkwesties, zoals voedingslabels, een belangrijk campagnethema te maken.
Treinstations, benzinepompen, kantines op werk, school en de sportclub: het ongezonde aanbod is enorm. Hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat het makkelijker wordt de zoete verleiding te weerstaan? Daarover - en meer - gaat het congres Gezonde Innovatie. De tweede editie vindt plaats op 6 juni 2019 in Ede. Koop je ticket hier, en praat mee!
FoodNavigator - BEUC calls for new MEPs to ?make the healthy option the easy option?
Consumenten nemen hun aankoopbeslissingen in een paar seconden. Daarom moet het voor consumenten in een oogopslag duidelijk zijn welke producten gezond zijn, vindt BEUC. De huidige etikettering bestaat uit moeilijk te interpreteren informatie op de achterkant van voedselverpakkingen. Een front-of-pack label (FOP) met kleurcodering, zoals het voedselstoplicht Nutri-Score, helpt consumenten beter om de voedingswaarde van voedselproducten te bepalen.
Volgens BEUC zijn de aankomende Europese verkiezingen bepalend. De nieuwe beleidsmakers bepalen namelijk de toekomstige koers van de EU. De consumentenorganisatie roept politieke partijen daarom op om van consumentenkwesties, zoals voedingslabels, een belangrijk campagnethema te maken.
Treinstations, benzinepompen, kantines op werk, school en de sportclub: het ongezonde aanbod is enorm. Hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat het makkelijker wordt de zoete verleiding te weerstaan? Daarover - en meer - gaat het congres Gezonde Innovatie. De tweede editie vindt plaats op 6 juni 2019 in Ede. Koop je ticket hier, en praat mee!
Vroeger hadden we op school een kantine waar je inderdaad niets kon kopen.
Sytske, een kantine waar je niets te eten kunt kopen?
‘Treinstations, benzinepompen, kantines op werk, school en de sportclub’.
Ik zie niet in waarom ik daar iets te eten zou moeten kunnen kopen, want bij een bakker of slager kan ik toch ook geen benzine tanken?
‘Treinstations, benzinepompen, kantines op werk, school en de sportclub: het ongezonde aanbod is enorm. Hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat het makkelijker wordt de zoete verleiding te weerstaan?’
Door hetzelfde soort oneliners en plaatjes te gebruiken zoals die al jaren op de rookwaren staan misschien? Maar of dat nou echt zoden aan de dijk zet betwijfel ik.
Als de mensen om wie het hier gaat werkelijk geïnteresseerd zouden zijn wat zij eten zou obesitas nooit de omvang hebben bereikt die inmiddels het geval is. Deze consumenten nemen hun beslissing tot aankopen in ieder geval niet in een paar seconden.
Bij de reuzensnackbar, zonder te kleine lettertjes, hier om de hoek staan er dagelijks – vooral rond etenstijd – drommen consumenten minutenlang trappelend van ongeduld in de lange rij om iets te bestellen terwijl ze alle tijd hebben om hun hielen nog tijdig te lichten.