De ondernemingsraden van zeventien grote Nederlandse industriebedrijven luiden de noodklok. Zij vrezen dat hun bedrijven omvallen vanwege een CO2-belasting of ‘Klaver-taks’, die door GroenLinks tot inzet van de huidige verkiezingscampagne is verheven. In een open brief zeggen ze dat deze belastingen ‘in het slechtste geval onze fabrieken direct in de rode cijfers storten en banen zullen doen verdwijnen’. Dat schrijft de Volkskrant.
In Buitenhof pleitte CEO Feike Sijbesma van DSM eind januari voor een Europese beprijzing van CO2 om de oppositie tussen klimaatbezorgde en baanbezorgde burgers te voorkomen.
Vanmorgen werd ook bekend dat Nederland inmiddels ook koopkrachtbezorgde burgers telt.
Zij zijn klimaatproblemen afgelopen jaar minder belangrijk gaan vinden omdat ze vrezen dat de Nederlandse overheid hen er te veel voor laat opdraaien.
de Volkskrant - Ondernemingsraden industriebedrijven vrezen sluiting door Klaver-taks: ?Hoezo zijn wij ineens de grote vervuilers??
In Buitenhof pleitte CEO Feike Sijbesma van DSM eind januari voor een Europese beprijzing van CO2 om de oppositie tussen klimaatbezorgde en baanbezorgde burgers te voorkomen.
Vanmorgen werd ook bekend dat Nederland inmiddels ook koopkrachtbezorgde burgers telt.
Zij zijn klimaatproblemen afgelopen jaar minder belangrijk gaan vinden omdat ze vrezen dat de Nederlandse overheid hen er te veel voor laat opdraaien.
Dick, je verwart Greta Thunberg met Henrik Thunman, hoogleraar energietechniek.
Hij legt in het artikel dat je linkt uit dat de opbrengst van de maatregel wordt gebruikt [moet denk ik zijn: mede wordt gebuikt] voor de import van biobrandstoffen uit andere landen. Door de CO2-belasting is de vraag naar biobrandstof explosief gestegen.
Foute boel. Maar ziedaar, de EU gaat wellicht ingrijpen:
"Zweden heft geen belasting op biobrandstof en de Europese Commissie ziet dat als staatssteun. Tot 2020 blijft Zweden een uitzondering, daarna maakt Brussel mogelijk een einde aan de Zweedse CO2-belasting."
Maar dat laatste gaat me dan weer te ver: elk land mag toch zelf bepalen waar het belasting op heft? En je kunt de opbrengst van de heffing toch ook gebruiken voor andere doelen? Dat gebeurt ook al. Zie #42.
Wouter, Greta Thunberg (het eerste, Zweedse, klimaatspijbelmeisje) is kritisch op de effecten van die taks. De NOS schreef er in januari al over: de ecologische lasten worden ergens anders neergelegd.
Dat is het probleem met geld; je kunt er alles mee kopen, maar harde ecologische beperkingen niet mee oplossen.
Ik zag trouwens een mooie interactie tussen president Macron en een scholier die hem vroeg of hij dacht dat je met geld het klimaat kunt redden. De jongeman zei natuurlijk nee. De president zei eigenlijk hetzelfde al zal geld nodig blijven, maar het kapitaal als het ware 'ecologisch' worden en dus beperkt zijn.
Mooi artikel in Trouw over de Zweedse CO2 tax. Die bestaat als sinds 1991 (!), was toen 27 euro per ton en is stapsgewijs verhoogd tot 100 euro.
Aanvankelijk is de zware industrie ontzien via een lagere tax of via compensatie, pas vorig jaar is de tax voor iedereen gelijk getrokken.
Enkele resultaten:
- de uitstoot bij de verwarming van woningen en kantoren is met 86% afgenomen, onder meer door centrale stasdsverwarming;
- in de 15 jaar na invoering va de tax is de uitstoot met 20% gedaald, ondanks een productiegroei met 35%;
- het kolenverbruik is gehalveerd;
- meer dan 50% van alle geproduceerde energie is hernieuwbaar (wel is van de andere helft het leeuwendeel kernenergie);
- de werkloosheid is niet toegenomen, mede doordat de belasting op arbeid is verlaagd.
De resultaten zijn overigens mede te danken aan subidies voor duurzame energie.
Zweden heeft de grootste verliezers gecompenseerd, en de huishoudens laten profiteren met een jaarlijks geldbedrag.
In Zwitserland krijgt elke bewoner een jaarlijks bedrag van 60 euro.
In Frankrijk worden de verwarmingskosten verlaagd.
#38 Dick. En ook lokaal samen met anderen, boeren, burgers, buitenlui proberen een streekvehikel te organiseren in Moerdijk, Drimmelen, Geertruidenberg, Oosterhout rond Amerstreek. Nog veel trekwerk. Als groene long tussen Dordt, Breda. Oosterhout. Met landbouw, toerisme, biodiversiteit, energie, ruimtelijke ordening, landschap, natuur, cultuur historie.
#35 Wouter. Wat waren de meesten lopers verkleumd. Jij zelf ook. Wat een leuke ontmoetingen.