Dit filmpje staat sinds begin maart online. Ik werd er van verschillende kanten op gewezen, o.m. door Jeroen Bosch en Marco Derksen.
Samen met de bijbehorende site, laat het zien dat plaatjes op verpakkingen praatjes zijn, nep. De werkelijke producten zien er totaal anders uit.
Ik liet het even bezinken, want er wrong me iets. Het duurde even tot ik het kon eenvoudig kon zeggen. Nu weet ik het.
'Wij', consumenten, zijn de grootste bewuste ervaringsdeskundigen die er zijn en maken dit iedere dag mee. Waarom is dit dan nieuws?
Nog 3
Je hebt 0 van de 3 kado-artikelen gelezen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 4 juni krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Niets menselijks is ons vreemd, zeg ik dan. We raken geprikkeld door de advertentie, kopen het product om die nieuwsgierigheid te beveredigen en .... kopen het daarna nooit meer omdat we belazered zijn of onze nieuwsgierigeheid verkeerd bevredigd zien. End of story. Korte termijn denkers dus, de makers van zulke producten.
Daar geloof ik dus absoluut niks van. Het kan ook niet waar zijn. Als het waar zou zijn, zouden fabrikanten het nl. allang niet meer doen. De verpakkingen, recalme en alles wat er aan productie verder bij komt kijken zijn daar veel te kostbaar voor.
Nee, we kopen het gewoon ook al zien we het en weten we van tevoren dat het product niet is wat de verpakking zegt.
"Waarom is dit dan nieuws?'
Waar staat dat dit nieuws is? De consument (Aldiklant?; het zijn Duitse foto's) die dit koopt, kan misschien niet anders en rukt de deksel er af en eet het op. Lijken mij geen kwaliteitsbewustzijnders.
Als ik even doorga met dit vooroordeel, zal deze consument niet gaan klagen, omdat hij niet in die positie is.
Nu heeft een kunstenaar er een leuk overzicht van gemaakt en kan de kenner zich er over buigen.
Eens met Pjotr, al had ik het zelf wat minder vriendelijk bewoord. Maandag plaatste iemand de link op rubriek.nl, als ik het overzicht zie staan er op dingen als een ansjovisblikje na geen producten bij die een beetje culinair ingestelde cq kwaliteitsbewuste consument koopt. Dus daarvoor is het ook geen nieuws.
Het is ook geen nieuws, het is kunst.