Volgens de Reclame Code Commissie (RCC) is de Eet Geen Dierendag-campagne van dierenwelzijnsorganisatie Wakker Dier 'misleidend en oneerlijk'. Op de site en in een reclamespotje droeg Wakker Dier uit dat als iedereen één dag geen vlees zou eten, bijvoorbeeld op Dierendag, dat het leven van 500.000 dieren uit zou sparen.
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende tegen de campagne een klacht in bij de RCC en is nu in het gelijk gesteld. De RCC acht het voldoende aannemelijk dat "de mate van consumptie van dieren in Nederland geen een-op-een-effect heeft op de hoeveelheid dieren die in Nederland worden 'geproduceerd' (gehouden en verwerkt)." Meedoen aan Eet Geen Dierendag spaart dus niet het leven van 500.000 dieren, direct of in de toekomst.
De RCC toonde zich gevoelig voor de argumenten dat dieren niet alleen voor het vlees geproduceerd worden, maar ook als grondstof voor bijproducten. Verder zal een daling van de binnenlandse consumptie van vlees ertoe leiden dat een groter deel van de productie geëxporteerd wordt. Dat betekent niet dat er dan elders dieren worden gespaard; de wereldwijde vleesconsumptie kent een zodanige groei dat de vraag naar vlees groter is dan het aanbod.
COV - COV - Nieuwsbericht
De Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV) diende tegen de campagne een klacht in bij de RCC en is nu in het gelijk gesteld. De RCC acht het voldoende aannemelijk dat "de mate van consumptie van dieren in Nederland geen een-op-een-effect heeft op de hoeveelheid dieren die in Nederland worden 'geproduceerd' (gehouden en verwerkt)." Meedoen aan Eet Geen Dierendag spaart dus niet het leven van 500.000 dieren, direct of in de toekomst.
De RCC toonde zich gevoelig voor de argumenten dat dieren niet alleen voor het vlees geproduceerd worden, maar ook als grondstof voor bijproducten. Verder zal een daling van de binnenlandse consumptie van vlees ertoe leiden dat een groter deel van de productie geëxporteerd wordt. Dat betekent niet dat er dan elders dieren worden gespaard; de wereldwijde vleesconsumptie kent een zodanige groei dat de vraag naar vlees groter is dan het aanbod.
de eerste kandidaat voor de volgende liegebeest campagne is bekend zo te zien. Het lijkt mij zinloos er andere kandidaten bij te zoeken. Wakker dier stijgt er met kop en schouders boven uit.
Zou Wakker Dier nou zelf die klacht hebben ingediend om nog meer publiciteit, gratis, te verkrijgen? Alsof iemand ook maar geïnteresseerd is in de juistheid van het getal.
Als iemand uit de sector de klacht heeft ingediend....
Jan Peter ik snap jou punt, maar hoe moeten we dan, als voedselproducenten, omgaan met desinformatie dat in relatie tot bewustwording?
Ben benieuwd naar jou kijk op dit fenomeen.
Ik wil je vraag graag beantwoorden, maar wil je hem nog iets meer toelichten? Wat is precies je punt? Welke desinformatie? Welke bewustwording en bij wie?
Arnold, je gaat ons nu toch niet in spanning laten?