Het Belgische groente- en fruitbedrijf Greenyard zegt de oorzaak van de langlopende listeriabesmetting gevonden te hebben en heropent de Hongaarse fabriek. Afgelopen juli bleek een listeriabesmetting die de afgelopen jaren 9 Europeanen het leven kostte terug te voeren op een euvel in de Hongaarse productielocatie van Greenyard.
Het diepvriesgroenteschandaal leidde bij Greenyard in één dag tot een koersdaling van ruim 30%. Tientallen terugroepacties volgden en de productie in Hongarije werd volledig stilgelegd.
Vandaag laat het groente- en fruitconcern weten in één van de twee vriestunnels (waarin ongeveer 3% van alle diepvriesgroenten wordt geproduceerd) ‘aanhoudende aanwezigheid van Listeria monocytogenes’ gevonden te hebben. De vriestunnel wordt onder strikt toezicht van de overheid gesloten, waarna Greenyard de productie in de Hongaarse fabriek mag herstarten, schrijft De Standaard.
De Standaard - Greenyard vindt oorzaak listeriabesmetting en herstart Hongaarse fabriek
Het diepvriesgroenteschandaal leidde bij Greenyard in één dag tot een koersdaling van ruim 30%. Tientallen terugroepacties volgden en de productie in Hongarije werd volledig stilgelegd.
Vandaag laat het groente- en fruitconcern weten in één van de twee vriestunnels (waarin ongeveer 3% van alle diepvriesgroenten wordt geproduceerd) ‘aanhoudende aanwezigheid van Listeria monocytogenes’ gevonden te hebben. De vriestunnel wordt onder strikt toezicht van de overheid gesloten, waarna Greenyard de productie in de Hongaarse fabriek mag herstarten, schrijft De Standaard.
De beurskoers van Greenyard krabbelde vandaag in recordtempo overeind. Een 'opluchtingsrally' noemt De Tijd dat.
En de NVWA laat weten: "Niet eerder deed de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een groter traceringsonderzoek als in de zaak van de listeria-besmetting in diepvriesgroente," aldus Boerderij.
Goed dat ze de oorzaak hebben gevonden. Ik vind het woord schandaal interessant. Waarom is het een schandaal? Hebben mensen of bedrijven bewust deze problemen in de hand gewerkt?
Een Listeria besmetting in een fabriek is elke levensmiddelenproducent wel eens overkomen lijkt me. Het gaat erom dat je zo snel mogelijk achter een besmetting komt, de bron weet te vinden en adequate actie onderneemt.
Uit de berichtgeving heb ik niet kunnen afleiden dat van deze preventieve en corrigerende acties bewust is afgeweken.
Het is vreselijk om als bedrijf mee te maken en nog erger voor de mensen die besmet zijn en hun nabestaanden, maar schandaal noemen vind ik zwaar aangezet.
Of heb ik iets gemist?
Tja, Sander: schandaal, schandaal...
Tóch wel een paar niet bepaald gerust stellende zaken, die maken dat ik niet direct
naar Greenyard-producten - voor zover als zodanig herkenbaar - zal grijpen:
- een jarenlange onopgemerkte Listeria-besmetting
- sluiting besmette fabriek en marketingstop pas op aanwijzing autoriteiten
- in twijfel trekken door directeur van verband Greenyard-producten - Listeria-doden- en zieken
- kennelijk onoplosbare besmetting koeltunnel, zelfde fabriek wordt nu weer opgestart met tweede
- ook in laatste berichten geen spoortje empathie met slachtoffers en nabestaanden bespeurbaar
- eveneens geen woord over compensatie slachtoffers: NDA's?
- berichtgeving lijkt primair gericht op tevreden stellen aandeelhouders en herstel zakendoen
- vooral met de mond beleden prioriteit voedselveiligheid en gezondheid klanten:
het is zelfs onduidelijk of een sollicitatieprocedure voor een veiligheidsverantwoordelijke in het managementteam al gestart is:
"Kwaliteitsbeheersing staat hoog op de prioriteitenlijst en het rekruteringsproces
van een groep kwaliteit en voedselveiligheidsmanager die in de toekomst deel zal uitmaken van
het management team."
Voedselveiligheid, verantwoordelijkheidsgevoel voor de gezondheid van - en empathie met zijn klanten lijken helaas nog steeds niet echt "ingebakken" bij het management.
Na 9 doden en tientallen zieken. Onbegrijpelijk.
Een dergelijke mentaliteit zou uiteindelijk ook aandeelhouders de wenkbrauwen moeten doen fronsen.
Blijkbaar wat gemist dus.
Er zijn wel wat aanmerkingen te maken.
Het noemen van compenseren is juridisch lastig denk ik, maar het gevoel dat je weergeeft snap ik wel. Zal wel een advocaat zijn die niet wil dat schuldvraag in persberichten worden behandeld. Ze maken wel een algemene opmerking dat ze verzekerd zijn.
En een jarenlange besmetting is wel slecht ja.
Inderdaad raar dat er geen QA in het MT zit. BRC-certificering is in tegenstelling tot IFS niet heel duidelijk waar de kwaliteitsmanager in de organisatie moet staan. Of ze bedoelen het MT van de Holding en niet van de productielocaties.
De besmetting zat in eerste instantie niet in het product, maar in de productie-omgeving. Wil je als afnemer ook de resultaten van de omgevingsmonitoring zien?
Wat doen afnemers dan met de resultaten?
Is één pathogeen in een afvoerputje voldoende om afscheid te nemen van die leverancier? Waarschijnlijk niet, maar de vondst van veel pathogenen in de productieruimtes of, zoals hier, in een diepvriestunnel?
Er zijn meerdere voorbeelden van uitbraken door besmetting in de productieomgeving, zoals geraspte kokos, consumptie-ijs en, nu dus recent, diepvriesgroente in een bedrijf in Hongarije.
Denk ook aan de uitbraak begin 2018 van Salmonella Agona in babymelk. Die Salmonella huisde al jaren in de productieomgeving en belandde op een gegeven moment toch in het babymelkpoeder.
In deze voorbeelden waren de pathogenen dus al maanden, soms jaren in de productieruimtes aanwezig.
Komen er minder uitbraken als producenten vaker omgevingsmonsters onderzoeken?
Misschien dat producenten niet alleen niet testen uit onwetendheid, maar ook omdat men niet weet hoe men een positieve uitslag moet hanteren!
Nemen we omgevingsmonsters of niet?
Op die vraag is het moeilijk antwoord te geven. Sociaal wenselijk antwoord is ‘ja’. Maar wat dan met de uitslagen te doen?
Ik weet niet wat wijsheid is. Vandaar de vele vraagtekens hier.