Nederlandse consumenten gaven in 2017 30% meer uit aan voedsel met een keurmerk dan in 2016, meldt Distrifood. Consumenten spendeerden €3,6 miljard aan onder meer vlees, vis, fruit en chocolade met een onderscheidend keurmerk; een recordbedrag. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI. Volgens onderzoeker Rini Emonds van IRI geven consumenten - nu de crisis voorbij is - “weer wat makkelijker hun geld uit”. Ze kiezen het liefst voor lokaal geproduceerd en milieu- en diervriendelijk voedsel.
In de categorie vis is de keurmerkdichtheid het grootst: twee derde van de vis in de supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk. De snelstgroeiende categoriën-met-een-keurmerk zijn vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170% en 35% groei in keurmerkenomzet. Daarbij is het Beter Leven-keurmerk het snelst groeiende keurmerk; consumenten gaven in 2017 €1,5 miljard uit aan vlees met Beter Leven-sterren. Supermarktketen Lidl, die niet meedeed aan het onderzoek, laat in een persbericht weten dat het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij Lidl de afgelopen 3 jaar van 13,5% naar 21,9% steeg.
Distrifood - Keurmerk steeds populairder in supermarkt
In de categorie vis is de keurmerkdichtheid het grootst: twee derde van de vis in de supermarkten draagt het MSC- of ASC-keurmerk. De snelstgroeiende categoriën-met-een-keurmerk zijn vleeswaren en vers vlees, met respectievelijk 170% en 35% groei in keurmerkenomzet. Daarbij is het Beter Leven-keurmerk het snelst groeiende keurmerk; consumenten gaven in 2017 €1,5 miljard uit aan vlees met Beter Leven-sterren. Supermarktketen Lidl, die niet meedeed aan het onderzoek, laat in een persbericht weten dat het omzetpercentage van voeding met een duurzaamheidskeurmerk bij Lidl de afgelopen 3 jaar van 13,5% naar 21,9% steeg.
Zowel pangasiusfilet als tilapiafilet hebben een ASC-keurmerk en zijn van alle soorten vis zo'n beetje de soorten die het meest in de aanbieding zijn. Logisch dat de klant dan vaker kiest voor dat soort vis, maar dan meer vanwege de aanbieding dan voor het feit dat het hier om duurzame gekweekte vis zou gaan.