Voor 2025 heeft Coca-Cola 3 doelen. Caloriearme en calorievrije dranken moeten 50% van de omzet gaan uitmaken; in 2016 lag die omzet op 36%. Tenminste 40% van de managementfuncties moet door vrouwen vervuld zijn. Alle verkochte verpakkingen moeten worden ingezameld en de PET-flessen van Coca-Cola zelf zullen voor minstens 50% uit gerecycled plastic moeten bestaan.

Vorige maand nog startte Greenpeace een wereldwijde campagne tegen The Coca-Cola Company, dat de wereld 'overspoelt' met 110 miljard plastic wegwerpflessen per jaar - '3.400 per seconde'. Coca-Cola Nederland reageerde daar op met de verklaring dat het bedrijf "net als Greenpeace" van mening is "dat plastic afval zo veel mogelijk moet worden ingezameld en niet in de natuur moet belanden".

Met de lancering van het nieuwe plan, This is Forward, maakt Coca-Cola zijn aanpak concreter. Richard Schlasberg, Country Manager Coca-Cola Nederland: "Duurzaamheid was altijd al belangrijk, maar we kunnen en willen méér doen. We willen een voorbeeld zijn voor onze 300 miljoen consumenten in West-Europa én voor onze eigen mensen."

Afvalinzameling
Twee pijlers liggen ten grondslag aan de te bereiken doelstelling: alle verpakkingen moeten recyclebaar zijn, én ze moeten ingezameld worden. Zonder adequate afvalinzameling is de doelstelling bij voorbaat gedoemd te mislukken. "Wij nemen hierin onze verantwoordelijkheid en zijn actief in gesprek met alle partijen in Nederland die een bijdrage leveren aan een succesvolle organisatie van afvalinzameling. Sterker nog, het is bekend dat er op dit moment gesprekken en onderzoeken lopen naar hoe we de huidige goede resultaten van inzameling van plastic flessen (95% voor grote flessen en 70% voor kleine flesjes) in Nederland nog verder kunnen verbeteren," klonk het vorige maand al. De verpakkingen zijn al recyclebaar. Dat maakt het mogelijk het percentage gerecycled PET in de flessen (in 2016 21%) verder te doen toenemen. En verder gaat Coca-Cola "de kracht van haar merken inzetten om mensen te motiveren tot recycling."

This is Forward, moet het template vormen voor een wereldwijde nieuwe duurzaamheidsstrategie die Coca-Cola voor volgend jaar heeft aangekondigd.

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


'Marketing'
Een beetje dissonant bij zoveel vertoon van goede wil klinkt dan weer het nieuws dat Coca-Cola minder in Engeland dreigt te investeren als het land zijn suikertaxplannen doorvoert. De glans gaat er verder van af als je Meike Rijksen van Greenpeace leest. Zij schrijft vanavond in de NRC: In paginagrote advertenties in deze krant schreeuwt het bedrijf van de daken: „Onze verpakkingen zijn 100 procent recyclebaar.” Wat ze er niet bij zeggen, is dat dit voor alle PET-flessen geldt. Alle PET-flessen zijn volledig recyclebaar. Dit is dus helemaal geen prestatie, maar marketingpraat die de indruk moet geven dat Coca-Cola duurzaam bezig is. Niets is minder waar. De frisdrankgigant gebruikt in Nederland slechts 39 procent gerecycled materiaal in haar flessen. Wereldwijd is dat zelfs 7 procent. In West-Europa wil het bedrijf in 2025 toe naar 50 procent gerecycled materiaal in zijn flessen. Dat klinkt mooi, maar het bedrijf blijft leunen op nieuw plastic, terwijl het mogelijk is om flessen te maken van volledig gerecycled materiaal.
Het is en blijft marketing bij zo'n bedrijf, vindt Rijksen: "Coca-Cola kiest ervoor om te investeren in een marketingcampagne die groene illusies verkoopt."


Dit artikel afdrukken