Dertig procent van alle Nederlandse huishoudens die in het grensgebied wonen (tot 30 kilometer van de Belgische en Duitse grens), hebben het afgelopen jaar boodschappen over de grens gedaan. Ze gaven daar gemiddeld 2,54% van hun levensmiddelenbesteding uit, een stijging van 15% ten opzichte van 2013, toen dat nog 2,20% was. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau GfK naar de 'omzetlekkage'.
Limburgers gaan het vaakst over de grens shoppen: 51% van de Limburgers ging gemiddeld 13,2 keer bij de buren boodschappen doen. Van alle euro's die Limburgers uit de grensstreek aan levensmiddelen uitgeven, spenderen ze 6% in het buitenland.

Omzetlekkage naar Duitsland en België
Gemiddeld gaat 37,8% van de huishoudens 10,7 keer per jaar hun boodschappen doen in Duitsland. Ze geven daar gemiddeld 34,28 euro uit. Dat vertaalt zich in 3,66% van elke euro die een huishouden in het grensgebied aan levensmiddelen besteedt, schrijft De Levensmiddelenkrant. België krijgt gemiddeld 4,8 keer per jaar bezoek van 19,9% van de grensbewoners. Daar is het gemiddelde bedrag op de kassabon 37,89 euro. Met andere woorden: 0,93% van iedere euro die in het grensgebied aan levensmiddelen besteed wordt, gaat naar België. .

Wijn en bier: accijns
De meest populaire producten om over de grens te kopen zijn wijn, bier en sanitaire producten (drogisterij-artikelen). De voorkeur voor wijn en bier van over de grens is grotendeels te verklaren door de accijnsverhogingen die Nederland de afgelopen jaren heeft doorgevoerd. Daardoor zijn wijn en bier over de grens aanmerkelijk goedkoper dan bij ons. Van elke euro die een huishouden uit het grensgebied uitgeeft aan wijn, wordt 9,4% over de grens besteed. Voor bier geldt is dat 4,2%.

De top-10 van de meest gekochte artikelen luidt als volgt:
1. Wijn, aperitieven, overige alcoholische dranken
2. Bier
3. Sanitaire producten
4. Dierenvoeding
5. Frisdrank, vruchtensappen, siropen
6. Vleeswaren en salades
7. Overig bij- assortiment (bv. lampen, batterijen, rookwaren)
8. Persoonlijke verzorging
9. Kaas
10. Rijst, deegwaren en houdbare maaltijden

Fotocredits: 'One street, two names', Stephen Eustace
Dit artikel afdrukken