Met ingang van 1 januari 2016 geldt in België een 'suikertaks' op frisdranken. Volgens de Belgische sectorvereniging voor de frisdrankenindustrie VIWF en de federatie voor handel en diensten Comeos zal de accijnsverhoging op frisdranken consumenten ertoe brengen om in Nederland, Duitsland en Frankrijk boodschappen te gaan doen.

België kent al een verpakkingstaks die maakt dat frisdranken en flessenwater over de grens goedkoper zijn.

David Marquenie, secretaris-generaal van VIWF zegt op De Levensmiddelenkrant: ”Uit cijfers van GfK blijkt bijvoorbeeld dat een verpakking met zes flessen van 1,5 liter 10,54 procent duurder is dan in Nederland. Daardoor stijgen grensoverschrijdende aankopen jaarlijks met 6 procent. Als daar ook nog suikerbelasting bijkomt, wordt het prijsverschil nog groter." Grensshoppen gaat ten koste van de competitiviteit en productiviteit van de sector, stellen de VIFW en Comeos, en kost de Belgische levensmiddelenhandel nu al 2,5 miljard euro jaarlijks.

Ondertussen gaan Nederlanders massaal over de grens shoppen in Duitsland, waar een 20% lagere accijns op drank geldt. De Telegraaf verhaalt over het dorpje Kaldenkirchen dat in de dagen voor kerst veranderd is in 'een Nederlandse koopenclave'. Je vindt er bijvoorbeeld een vat bier van het huismerk voor 50 euro, waar je in Nederland voor een A-merk 150 euro betaalt, of Jack Daniels whisky die bij de Duitse Aldi 17 euro kost en bij de Nederlandse slijter 25 euro.

Door accijnzen gedreven grensverkeer betekent dat de overheid minder opbrengsten binnenhaalt en is, in welke richting dan ook, altijd reden tot klagende lokale ondernemers die hun omzet terug zien lopen.
LMK - 'Suikertaks drijft Belgische consument over grens'
Reageer
  • Deel
Druk af