De Reclame Code Commissie deed zijn uitspraak naar aanleiding van een klacht door het European Centre for Monitoring Alcohol Marketing (EUCAM). Het EUCAM vond dat 'Kraanwater'-bier in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken.

Volgens EUCAM en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP is de RCC bij deze uitspraak "het spoor helemaal bijster"
De code vermeldt "dat reclame voor een alcoholhoudende drank niet de indruk mag wekken dat het om frisdrank, limonade of bijvoorbeeld water gaat".

Woordspeling
De RCC stelt dat de woordspeling van bierbrouwer Jan Kraan op zijn naam en bier toegestaan is. "Het gaat om de naam van de adverteerder in combinatie met water. Er zit immers (veel) water in bier. Bovendien blijkt uit de website van de bierbrouwer dat het om bier gaat en dat het bier alcohol bevat."

Volgens EUCAM en het Nederlands Instituut voor Alcoholbeleid STAP is de RCC bij deze uitspraak "het spoor helemaal bijster".

Fotocredits: Brouwerij Kraan, via Facebook
Dit artikel afdrukken