Vorige maand onthulde oceaanbeschermingsorganisatie Oceana dat bij een derde van de Brusselse restaurants een goedkopere vis op het bord verscheen dan op de kaart aangegeven stond. "We weten niet op welk niveau er fouten zijn gemaakt’, verduidelijkte Lasse Gustavsson van Oceana toen. Het is het immers mogelijk dat niet het restaurant, maar de groothandel een fout etiket gebruikte.

Dat was de reden om de betrokken restaurants niet met naam en toenaam te noemen.

Europese controlecampagne
Met de etiketten van de in België verkochte vis zit het wel goed. Dat blijkt uit een controlecampagne van de federale overheidsdienst Economie. Die onderzocht in Europees verband eerder dit jaar de benamingen van visproducten. Bij supermarkten, groothandelaars, visboeren en traiteurs werden 100 monsters genomen van de verkochte vis. Met behulp van DNA-analyses werd vastgesteld of de monsters overeenkwamen met de vissoort op de verkoopdocumenten (groothandel) of het etiket (retail).

Het is daarom een serieuze opsteker voor onze voedingssector, die wereldwijd een uitstekende reputatie heeft
In 98% van de gevallen bleek de vermelding in overeenstemming met de vis. De controleurs troffen 2 niet-conforme monsters aan. De (retail)bedrijven die dit betreft, kunnen een tegenanalyse aanvragen. Hetzelfde onderzoek stuitte in Duitsland op 11% discrepantie. In Malta blijkt zelfs in 27% van de gevallen de verkochte vis niet overeen te komen met het etiket.

De Vlaamse minister van Consumentenzaken, Kris Peeters, stelt op Vilt.be: "Wanneer de benaming van vis op het etiket niet overeenstemt met de vissoort in de verpakking, dan is er sprake van bedrog, dat is moedwillig de consument bedotten. Het is daarom een serieuze opsteker voor onze voedingssector, die wereldwijd een uitstekende reputatie heeft".

Tot zover het positieve nieuws. De consequentie is immers dat we nu weten dat restaurateurs hun klanten andere vis dan waar ze om vroegen verkopen. Zij neppen de boel.

Fotocredits: '3 voor 5, Oostende', Funky Tree
Dit artikel afdrukken