De Belgische consumentenorganisatie Test-Aankoop wil een officieel Europees zoutbeleid. Niet alleen moeten er richtlijnen en controles op het zoutgehalte in levensmiddelen plaatsvinden (zoals nu al gebeurt voor brood), ook moeten etiketten van alle producten correcte informatie over het zoutgehalte bevatten.

Test-Aankoop onderzocht verschillende levensmiddelen en constateerde o.a. dat niet alle sectoren er hard aan trekken het zoutgehalte in hun producten te verlagen. Ook zijn er tussen verschillende merken opvallende verschillen. "Zo varieert het zoutgehalte in cornflakes volgens de metingen van Test Aankoop van 1 gram zout per 100 gram bij Crownfield cornflakes van Lidl tot 2,4 gram per 100 gram bij Delhaize Bio cornflakes. Tomatensoep met balletjes bevat 0,8 gram zout per 100 mililiter bij Aldi, tegenover bijna 2 gram per 100 mililiter bij Knorr en Carrefour", schrijft De Standaard.

Op de etiketten van de voorverpakte voedingswaren blijkt het een rommeltje te zijn. Zoutgehaltes worden niet vermeld, of zijn onjuist: bij een kwart van de producten bleek het werkelijke zoutgehalte hoger of lager te zijn dan vermeld.

Ook dit zij opgemerkt: als consumenten producten met minder zout (of suiker) te weinig zout (of zoet) vinden dan pakken ze rustig de zout- (of suiker)pot om hun gemis te compenseren.
Dit artikel afdrukken