Voor het eerst sinds 2004 ondervroeg het Wetenschappelijk Instituut Volksgezondheid (WIV) Belgen over wat zij dagelijks eten en drinken. Leg de uitkomsten daarvan naast de juist vorige week gepubliceerde nieuwe voedingsrichtlijnen, en de conclusie luidt dat de gemiddelde Belg nog altijd te weinig groente en fruit eet en vooral te veel suiker. Voor de Voedselconsumptiepeiling werden 3.200 Belgen tussen 3 en 64 jaar geïnterviewd.

Vetten
Uit de Voedselconsumptiepeiling blijkt dat 56% van de Belgen teveel vetten consumeert. Weliswaar is de consumptie van vetten sinds de vorige Voedselconsumptiepeiling, uit 2004, licht gedaald, maar 56% van de Belgen eet nog altijd meer dan de aanbevolen maximaal 35% van de dagelijkse calorie-inname aan vetten. Daarbij is wel een verschuiving opgetreden; Belgen zijn minder voedingscholesterol en transvetten gaan eten en meer meervoudig onverzadigde vetzuren. Ook zijn de Belgen minder 'zichtbare vetten' gaan gebruiken (olie en boter om mee te koken). Maar liefst 90% van de Belgen eet echter te veel verzadigd vet, vooral uit industriële producten (koekjes, sauzen).

Koolhydraten en suikers
Verder blijkt uit de Voedselconsumptiepeiling dat de gemiddelde Belg te weinig van zijn dagelijkse calorie-inname uit koolhydraten (suikers) haalt. Volgens de richtlijnen zou dat 50 tot 55% moeten zijn, ofwel 150 à 420 gram voor een volwassene. De gemiddelde Belg blijft steken op 230 gram. Bovendien blijken Belgen te veel toegevoegde suikers binnen te krijgen; ze zijn verantwoordelijk voor 30% van de dagelijkse hoeveelheid koolhydraten. 80% van de Belgen consumeert onvoldoende 'trage' suikers, de koolhydraten in rijst, brood en pasta.

Vezels en eiwitten
Ook aan vezels blijkt de gemiddelde Belg te weinig binnen te krijgen. Maar 16% van de Belgen haalt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 25 gram. Eiwitten eten de Belgen voldoende, al halen ze die nog te vaak uit vlees en te weinig uit vis en alternatieven zoals peulvruchten.

De Belgische VRT vat de overige opvallende bevindingen uit de Voedselconsumptiepeiling samen:
- Amper 27 procent van de Belgen drinkt dagelijks voldoende (1,5 liter) water en ongesuikerde dranken.
- Ruim 90 procent van de 6- tot 17-jarigen drinkt onvoldoende water.
- Slechts 5 procent van de Belgen eet voldoende groenten (145 gram per dag). Dat cijfer is in vergelijking met 2004 onveranderd gebleven.
- Voor fruit doen we iets beter: 9 procent van de Belgen eet dagelijks 1 stuk fruit. Ook dat cijfer is tegenover 2004 niet veranderd.
- 2 procent van de Belgen eet voldoende melk- en calciumverrijkte sojaproducten.


Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Veel 'restgroep'
Last but not least: de gemiddelde Belg eet teveel producten uit de 'restgroep', waar voedingsmiddelen in zitten die eigenlijk niet nodig zijn in zitten: koekjes en cake, snoep en gefrituurde snacks. Kinderen uit de leeftijdsgroep 3 tot 5 jaar blijken zelfs twee tot vier keer zoveel calorieën uit de restgroep te halen dan maximaal aanbevolen. Alle voedselhypes ten spijt, is België niet gezonder gaan eten, concludeert De Standaard.
Dit artikel afdrukken