De Belgische zakenkrant De Tijd focust op het 'achterblijven' van Delhaize. Boer wijst erop dat de Nederlandse zusterketen Albert Heijn wél "met veel innovatie komt".

Wordt er dan in België te weinig geïnnoveerd, vraagt De Tijd zich af. Boers antwoord: "Ik denk dat we in België te veel… nog te weinig de snelheid van innovatie hebben. Wat bijvoorbeeld belangrijk is, is dat je veel nauwer met toeleveranciers gaat samenwerken. Dat zij met nieuwe ideeën komen en dat je ze snel op het schap laat." De aangewezen persoon om Delhaize een innovatieboost te geven is de Nederlander Wouter Kolk. Waarop De Tijd een ander gevoelig onderwerp aansnijdt: de "zenuwachtigheid die er bij sommige mensen heerst op het hoofdkantoor van Delhaize, omdat ze vrezen dat de Nederlanders er steeds meer de lakens zullen uitdelen." Daarover zegt Boer: "Delhaize is het belangrijkste merk in België. Dat moet het goed doen. De fusie heeft natuurlijk een sentimentele kant. Maar we hebben altijd gezegd: de fusie is groter dan Nederland en België. Want ja, met alle respect, iemand bij Stop & Shop of Food Lion (de grote Amerikaanse ketens van Ahold Delhaize, red.) heeft het niet over Nederland of België."

'Verkeerd gedaan met Lidl'
Het Nederlandse vakblad Distrifood pikt een ander issue op uit het interview: Ahold had beter op Lidl moeten letten. Ahold had zijn versafdeling in Europa beter moeten beschermen om een voorsprong te houden op Lidl. Boer: "Een versafdeling geeft een discounter meer het imago van een gewone supermarkt. We hadden ze met onze prijzen scherper moeten volgen. En tegen de klant moeten zeggen: als u deze bananen bij een discounter kunt vinden voor deze prijs, kunt u dat ook bij ons.” Boer heeft geleerd en begrijpt dan ook weinig van de 'dreiging' die toegeschreven wordt aan de entree van Lidl op de Amerikaanse markt. De Amerikaanse Ahold Delhaize-ketens weten inmiddels wel waar ze op moeten letten. Daar zijn grotere kapers op de kust.

Amazon en datatechnologie
Het interview in de NRC spitst zich toe op de concurrentie met internetretailer Amazon. Zowel Amazon als Ahold Delhaize hebben over en weer aspecten om 'jaloers' op te zijn, vindt Boer. Zo is "boodschappen bezorgen nou eenmaal niet zo makkelijk als het afleveren van een boek of een stofzuiger". Amazon kan dus jaloers zijn op Ahold Delhaize, "dat zowel de kennis als de infrastructuur heeft om verse boodschappen te bezorgen."

Andersom heeft Amazon kennis waar Boer jaloers op is: "Wij zetten in de winkel aanbiedingen neer waar jij langs loopt en denkt: nou, die is voor mij. Dat doen zij natuurlijk slim op het web, door algoritmes en kunstmatige intelligentie te gebruiken. Ze schotelen je dingen voor waarvan je denkt: holy shit, nooit gedacht dat ik dát nodig had.” Ahold Delhaize zette datatechnologie vooralsnog in voor de logistiek. Met de overname van bol.com leerde het concern hoe veel meer je kunt doen met de data over je klanten, hun wensen en hun gedrag. Boer noemt bijvoorbeeld in de supermarkt klanten helpen met het maken van gezondere keuzes. "Ik noem maar iets. Je kunt de ketchup nemen van een bekend merk, daar zit zoveel suiker in. En trouwens, dat zit ook in het Albert Heijn-merk. Maar er staat ook een biologische, niet-gezoete ketchup op het schap. Als je daarop kunt wijzen, dan help je de klant een betere keuze te maken. Daarin zitten voor ons als bedrijf waanzinnige mogelijkheden.”

Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Warme maaltijden thuisbezorgen
De nieuwste innovatieve versnelling? Albert Heijn "oriënteert zich op het bezorgen van warme maaltijden", aldus Distrifood. Warme kip of spareribs, zo uit de Deli Kitchen, bij je thuis bezorgd. Dat is pas gemak. Aanjager van dit idee is Wouter Kolk, de man die Albert Heijn de laatste jaren innovatiever wist te maken. Kolk: "De concurrenten van vandaag zijn niet die van morgen. Nieuwkomers komen van buiten. Je moet jezelf blijven ontwikkelen. Nieuwsgierig blijven. Dat probeer ik ook bij onze teams aan te wakkeren." Uiteraard, want voor je het weet, hebben de warme maaltijdbezorgers UberEats, Thuisbezorgd, foodora en Deliveroo de sjeu van de markt te pakken.
Dit artikel afdrukken