Ahold Delhaize ziet zijn verdiensten uit digitale advertenties en consumentendata groeien. Het moederbedrijf van Albert Heijn heeft nu "ongeveer de helft" van zijn doel bereikt om de inkomsten uit advertentieverkoop en data-analyse te laten groeien tot €1 miljard in 2025, zegt CEO Frans Muller tegen Reuters.

Hiermee kan Ahold Delhaize de klap van hogere kosten opvangen en zo de prijzen in de winkels lager te houden. In 2022 bedroeg de omzet van het concern in totaal €87 miljard. Ahold Delhaize kijkt het kunstje van de digitale reclame- en data-inkomsten af van pioniers Amazon en Walmart. Die eerste boekte in het vierde kwartaal van 2023 $11,6 miljard aan inkomsten uit zijn advertentieactiviteiten. Bij Ahold Delhaize lijkt het nu om €500 miljoen te gaan

Het gaat bijvoorbeeld om bedrijven die betalen om hun merk bovenaan te laten verschijnen bij zoekopdrachten of als ‘gesponsord product’. Met elke klik verdient Ahold Delhaize geld - hoeveel precies wilde Muller niet vertellen. Versleutelde en geaggregeerde data is niet alleen voor eigen gewin inzetbaar, maar kunnen ook verkocht worden aan bedrijven die er potentiële klanten mee kunnen targeten voor advertenties van hun producten. Bonusaanbiedingen betaal je in wezen met je eigen, gratis data.

“Wat we binnenkrijgen aan retailmedia-inkomsten, herinvesteren we in ons bedrijf om te zorgen dat mensen zich gezonde en duurzame producten kunnen blijven veroorloven," zegt Muller. Volgens de topman is het samen met de detailhandel en de productie "hard werken" om de kosten laag te houden.

Muller wil ook, in navolging van het eigen Amerikaanse Peapod Digital Labs, een Europees agentschap lanceren dat zich focust op merken die (nog) niet te koop zijn bij de supermarkten.
  • Deel
Druk af