De bedoeling is dat Peapod Digital Labs de Amerikaanse merken van de groep (Food Lion, Giant Food, GIANT/MARTIN'S, Hannaford, Stop & Shop, plus uiteraard online bestelsuper Peapod) ondersteunt bij het innoveren op het gebied van online verkoop en personalisering. Het bedrijf speelt in op de veranderende verwachtingen en behoeften van consumenten ten aanzien van online shopping. Hoewel niemand het over de olifant in de kamer heeft, speelt uiteraard de concurrentiedreiging van Amazon een rol. Online retailer Amazon nam vorig jaar de biologische supermarktketen Whole Foods over en zette het Amerikaanse supermarktlandschap flink op zijn kop.

Motor
"Peapod Digital Labs wordt de motor voor onze e-commerce- en digitale strategieën in de VS", aldus Kevin Holt, CEO van Ahold Delhaize USA in het persbericht. “Als een van de grootste supermarktretailers en marktleider in thuislevering aan de oostkust, hebben de grote lokale merken van Ahold Delhaize USA een sterke geschiedenis van innovatie. Door de oprichting van Peapod Digital Labs kunnen we ons concentreren op het benutten van de omvang en schaal van de Amerikaanse merken, zodat we klanten een gepersonaliseerde en moeiteloze winkelervaring kunnen bieden."

Het huidige Peapod, de grootste digitale foodretailer van het land, leent niet alleen zijn naam, maar ook zijn expertise aan het nieuwe Lab. "We krijgen een geweldige kans om voort te bouwen op de jarenlange innovatiegeschiedenis van Peapod", aldus de nieuwe topman JJ Fleeman. "Hierdoor kunnen we een ongeëvenaarde omni-channel-winkelervaring creëren voor Amerikaanse consumenten." Ahold Delhaize heeft in de VS bijna 2.000 winkels en distributiecentra in 23 staten, vooral langs de oostkust. De komende maanden bouwt Ahold Delhaize in snel tempo de nieuwe organisatie verder uit. Peapod Digital Labs gaat onder leiding Chief eCommerce Officer JJ Fleeman zelfstandig opereren. Fleeman speelde eerder een rol in de integratie van Delhaize binnen Ahold Delhaize in de VS.

De ontwikkelde innovaties in het nieuwe lab zijn alleen voor de VS bedoeld, is te lezen in de persverklaring.

ICAI
In Nederland werd Ahold Delhaize afgelopen april partner van het eerste lab binnen het nieuwe Innovation Center for Artificial Intelligence (ICAI). ICAI wordt geleid door de Universiteit van Amsterdam en de Vrije Universiteit Amsterdam, samen met bedrijfsleven en overheid. In het nieuwe lab werken Albert Heijn en bol.com samen met de universiteiten aan onderzoek naar de inzet van kunstmatige intelligentie.

Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken