Annika de Jong
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


De suikerreductie moet sneller, vinden Albert Heijn en het Diabetes Fonds. Beide partijen gaan daarom vandaag met verschillende partijen uit de voedingsindustrie in gesprek, als startschot voor de beweging Het Nieuwe Zoet. Een beweging van vernieuwende partijen die gezamenlijk willen bijdragen aan minder suiker en gezonde voeding. Nederlanders krijgen te veel suiker binnen en dat moet sneller veranderen dan nu gebeurt, vindt Hanneke Dessing, directeur van het Diabetes Fonds. "Om de explosieve groei van het aantal mensen met overgewicht en ziektes als diabetes type 2 te stoppen moet de suikerinname veranderen. Supermarkten en de industrie spelen hierin een belangrijke rol. Niet alleen door minder suiker in hun producten te doen, ook door inzicht te geven in de suikerconsumptie en alternatieven te bieden", zegt Dessing.

Alleen, zo eenvoudig is dat allemaal niet, schrijft Albert Heijn in het persbericht. Suiker doet niet alleen iets met de smaak, het is ook bepalend voor de structuur, textuur en houdbaarheid van producten. Albert Heijn heeft de afgelopen jaren geleidelijk al veel suiker uit producten gehaald en tegelijkertijd getest of klanten de producten nog lekker vonden. Dit jaar werden onder andere de frisdranken en de pastasauzen aangepakt. De teller staat op ruim 300 miljoen klontjes en de ambitie is één miljard minder suikerklontjes eind 2020. Vanaf vandaag zijn ontbijtgranen van het huismerk in suiker verlaagd en worden vijf nieuwe geroosterde muesli's geïntroduceerd met minder suiker. Want het "elke dag vullen van 5 miljoen borden met eten schept een verantwoordelijkheid", zegt Marit van Egmond van Albert Heijn in het AD.

Het Nieuwe Zoet
In de zomer van 2016 beloofde AH al dat eind 2017 huismerkproducten 250 miljoen suikerklontjes lichter zouden zijn. Ook kwam er een suikerwijzer. Om verder de daad bij het woord te voegen sluit de retailer zich vanaf dag één als eerste - en voorlopig enige - retailer aan bij de nieuwe beweging Het Nieuwe Zoet. Dessing hoopt dat het daar niet bij blijft. “Graag nemen we samen met Albert Heijn het voortouw met de overtuiging dat steeds meer partijen zullen aanhaken om deze beweging vorm te geven. Op termijn betrekken we natuurlijk ook de consument bij Het Nieuwe Zoet”, aldus Dessing. “We gaan voor een betere keuze die mogelijk is met een groter aanbod van suikervrij en suikerarm, door verbeterde productsamenstelling én met gezonde schappen.”

Albert Heijn onderstreept de beweging alvast met een eigen suikercampagne. Nieuwe etiketten en een filmpje maken daar deel van uit:

Toegevoegde suikers op etiket
Voor de 11.000 eigen merkproducten ontwikkelde Albert Heijn op basis van klantonderzoek een nieuw etiket, dat meer transparantie moet bieden. Naast het totaal aantal gram suiker en zout wordt ook het aantal gram toegevoegde suikers en zout per 100 gram vermeld. Het etiket geeft ook het percentage weer van de dagbehoefte aan suiker, zout en vet per portie. E-nummers worden vanaf nu uitgeschreven met hun volledige naam, omdat consumenten vaak niet weten waar deze nummers voor staan. Vanaf vandaag liggen de eerste producten met de nieuwe etiketten in de winkels.

Nieuwe etiket AH Muesli
Voorbeeld van een nieuw etiket
Dit artikel afdrukken