Lidl stoomt onstuitbaar door. Moederbedrijf Schwarz Gruppe is inmiddels Europa's grootste retailer. In België timmert de discounter stevig aan de weg, met plannen om de komende 5 jaar 50 nieuwe winkels te openen, meldt De Morgen. Met de huidige 300 winkels heeft Lidl in België inmiddels een marktaandeel van 8,1% veroverd. In Nederland is Lidl de derde supermarktketen met een marktaandeel van 9,7%.

Lidl-aardbeving
Geen wonder dat de opkomst van Lidl als een 'aardbeving' beleefd wordt. Hoogleraar Retail Marketing Laurens Sloot gebruikte die omschrijving tijdens het Vision on Food congres van EFMI Business School bij zijn analyse van de ontwikkelingen in de foodretail, schrijft De Levensmiddelenkrant. Het 'midden van de markt', waar ook Jumbo en Albert Heijn opereren, verdwijnt volgens Sloot. “Vroeger concurreerden servicesupermarkten nog gewoon met servicesupermarkten. Maar toen Lidl in 2005 echt opkwam, zette dat de hele foodbranche op zijn kop. Waar een retailer voorheen kon teren op de mooie marges op zijn huismerken en versproducten, zijn die nu ook verdwenen. Formules moeten een duidelijke keuze gaan maken”, zegt Sloot. Daar zijn ze al mee bezig: "Er wordt heel wat geëxperimenteerd, met aan de linkerkant de prijsvechters als de nieuwe Vomar in Julianadorp, en rechts aan de service-kant met een iets hogere prijsstelling initiatieven als World of Food van DekaMarkt”, aldus de hoogleraar.

Impact online-initiatieven
Behalve de Lidl-aardbeving ziet Sloot ook de impact van online initiatieven. "Nieuwe businessmodellen als HelloFresh hebben ook zeker invloed op de foodbranche, al zullen deze niet onmiddellijk zo veel impact gaan krijgen als discounters zoals Lidl. Consumenten zijn heel prijsgevoelig en zij vinden de bedragen die zij moeten betalen voor zulke bezorgde maaltijdboxen vaak nog iets te hoog." Sloot eindigde met een beeldspraak. Formules moeten "als een gladiator gaan bewegen: lichtvoetig, sterk, lenig en moedig."

Lidl België
In België schurkt de discountsuper steeds dichter tegen de dagelijkse consument aan. Niet alleen door zich te positioneren als 'versdiscounter', of slim in te spelen op ongezond etende studenten met de Eet je Slim campagne. Nog dit jaar gaat Lidl België 12 Belgische bieren verkopen. Ook in de rest van het productaanbod duiken steeds meer Belgische producten (kaas, biologische producten) op. Vorig jaar is dat aandeel al met 22% gestegen.

Fotocredits: 'A Lidl bit of Magic', Pascal Terjan

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken