De Belgische supermarktketen Delhaize gaat de prijs van zo'n 1.000 huismerken met 10 tot 30% verlagen. Zo hoopt de supermarktketen de reputatie van 'dure supermarkt' kwijt te raken en het klantenvertrouwen te herwinnen. De afgelopen maanden waren een roerige periode voor het Belgische zusterbedrijf van Albert Heijn, met wekenlange stakingen en vakbondsacties.
Met een opvallende advertentie in de Belgische kranten kondigt Delhaize vandaag de 'Kleine Leeuwtjes' aan. “Wij willen de algemene perceptie bijstellen dat we een duurdere supermarkt zouden zijn”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, in HLN. Van de ruim 5.000 huismerkproducten geldt op ruim 1.000 producten vanaf eind deze week een korting van 10 tot 30%. Ook zullen de prijzen van bekende frisdrankmerken in prijs dalen.

Delhaize heeft eerder al voor 500 producten een prijsverlaging doorgevoerd. De verkopen van die producten stegen daarop met 20%, dus komen er nu nog eens 500 Kleine Leeuwtjes bij. Delhaize, de supermarkt met een grote leeuw in het logo, organiseert de actie nu omdat de maand september, als de kinderen weer naar school gaan, voor veel gezinnen een dure maand is. “De start van het nieuwe schooljaar en sportactiviteiten gaat gepaard met veel kosten,” aldus Dekelver.

De actie moet, behalve klanten duidelijk maken dat Delhaize niet zo duur is als iedereen denkt, de klanten ook weer terugwinnen. De afgelopen maanden zijn veel klanten overgestapt naar andere supers, deels als gevolg van de inflatie (en de prijsoffensieven die Aldi, Lidl en Carrefour daarop inzetten), maar ook omdat Delhaize geteisterd werd door al dan niet wilde stakingen. Die vonden plaats omdat de winkelketen de 128 winkels die zij nog in eigen beheer had, wilde verzelfstandigen. Inmiddels is het conflict nog altijd niet uit de wereld en roepen bijvoorbeeld in Franstalig België de vakbonden inmiddels op tot een boycot van Delhaize.

“Het klopt dat we via deze acties ook het vertrouwen willen herwinnen van klanten die bij ons zijn weggegaan”, zegt Dekelver in Nieuwsblad. “We willen mensen terug naar Delhaize lokken, door onze producten voor iedereen heel toegankelijk en zo betaalbaar mogelijk te maken."

Of de Belgische klanten zich door de Kleine Leeuwtjes zullen laten overtuigen, is de vraag, zegt retailprofessor Gino van Ossel. In het overbevolkte Belgische supermarktlandschap "werken steeds meer supermarkten aan hun prijsimago vanwege de hyperinflatie." Die hyperinflatie moet je wel met een korreltje zout nemen. Want België bleek eind juli nog het land met de laagste inflatie van de Eurozone.

Maar omdat de lonen in België gekoppeld zijn aan de inflatie in het algemeen, liepen de loonkosten van de supermarkten dit jaar al met 11% op. "Marges staan daardoor echt onder druk,” aldus Van Ossel. Een lageprijzenstrategie kost dan ook extra kruim, maar geen omzet nog meer.