In de VS is Amazon.com al sinds jaar en dag een online retailer die naast boeken en CD’s inmiddels ook eetboodschappen verkoopt. Ahold blijkt in Nederland voor diezelfde weg te kiezen. Het bedrijf krijgt er een assortiment van 5 miljoen non-food producten bij en kan daar zijn foodaanbod aan toevoegen. AH’s bezorgservice is na meer dan 10 jaar nog maar amper rendabel. Die van Bol.com is al jarenlang winstgevend.

Naar verwachting van retailkenners zal de markt voor online aankopen groeien. In non-food zullen ze mogelijk tot 80% van de markt gaan uitmaken. Volgens het FD stelt adviesburo OC&C dat 60% tot 80% van de consumentenelektronica naar internet verschuift. In kleding zal mogelijk tussen de 30% tot 50% online verkocht worden. In levensmiddelen is een aandeel van 30% denkbaar.

Met de aankoop van Bol.com’s boeken- en electronica blauw laten Ahold en zijn Nederlandse merk Albert Heijn zien dat het Zaanse blauw niet meer in vierkante meters winkel maar in het kopen van consumenten via nieuwe kanalen denkt. Als Ahold erin slaagt de regels van het retailspel te veranderen door online bezorggemak voor de consument, zet AH zijn concurrent Jumbo die recent C1000 en Super de Boer overnam op achterstand. Bovendien zit Jumbo zit na de jongste overname zwaar in de schulden, terwijl Ahold nog bulkt van het geld in zijn oorlogskas.
Dit artikel afdrukken