Het Duitse internetbedrijf Rocket Internet, moeder van onder andere Zalando, lanceert een nieuwe internetstart-up: ShopWings. Rocket Internet was tot nu toe vooral bekend van zijn investeringen in internetbedrijven als foodpanda, waarmee het schakelt tussen restaurants en hongerige (of gemakzuchtige) consumenten, en uiteraard Zalando. Via ShopWings mikt het bedrijf nu op de markt van de snelle boodschappendiensten.

Instacart de pas afsnijden
ShopWings is een kopie van het succesvolle Amerikaanse Instacart. Rocket Internet hoopt met een snelle uitrol over Europa een toekomstige grote oversteek van Instacart voor te zijn. Het bedrijf deelt duidelijk de visie van de Boston Consulting Group, die de online boodschappenmarkt een gouden toekomst voorspelt. Volgens BCG gaat de wereldwijde onlinemarkt in 2018 een omzet van $100 miljard bereiken, tegen $ 36 miljard in 2013.

Lokale supermarkten
Klanten van ShopWings kunnen hun dagelijkse boodschappen doen bij lokale retailers, waaronder ook bijvoorbeeld supermarktketens als Lidl. ShopWings laat zien welke winkels en welk aanbod beschikbaar zijn, en belooft de boodschappen binnen twee uur thuis te bezorgen. Na de eerste start in München wil ShopWings ook andere steden, en daarna andere Europese landen gaan veroveren.

Fllorian Jaeger, mede-oprichter van Shopwings, twijfelt er niet aan dat het nieuwe boodschappenconcept past bij de moderne consument. "Wij zien dat mensen het druk hebben en drukke mensen zoeken naar moderne oplossingen, waarmee ze tijd besparen. Shopwings neemt het gedoe rond het doen van boodschappen weg met een innovatief alternatief”, zegt hij op De Levensmiddelenkrant. Hij wijst er fijntjes op dat 'Duitsers gemiddeld twee jaar van hun leven doorbrengen in een supermarkt'. "Voor ons is het daarom vanzelfsprekend dat online in de komende jaren zal groeien, waardoor mensen veel tijd besparen voor de echt belangrijke zaken.”

Fotocredits: www.shopwings.de
Dit artikel afdrukken