Verkiezingen 2017
De YFM vindt dat het zo niet langer kan. Kinderen moeten weer leren hoe ze gezonde maaltijden kunnen bereiden. Door van kinds af aan te wennen aan gezond eten, te weten hoe je moet koken en zelf dingen kan maken, ontwikkelt een kind gezonde voedingsgewoontes die een ‘extreem positief effect’ kunnen hebben op de eetgewoontes voor de rest van het leven. In de lesplannen van de scholen richting 2032 staat te weinig over voedselonderwijs. Joszi Smeets, directeur van YFM: “Dit vraagt om actie, we hebben leiderschap nodig en kijken naar de overheid: voedselonderwijs, verplicht voor ieder kind moet HET verkiezingsthema zijn voor de verkiezingen van maart 2017.”
In het voedselonderwijs moeten kinderen niet alleen voorlichting krijgen, maar ook leren koken, oogsten en gezond eten. “Pas als voedselonderwijs een verplichte en complete leerlijn wordt voor scholen kan het echt elk kind in Nederland bereiken”, aldus het persbericht.
Politici beïnvloeden
De campagne start vandaag tijdens de talkshow Alles Kids? In Pakhuis de Zwijger in Amsterdam. Verder gaat de YFM online het gesprek aan via #voedselonderwijs en Smeets gaat proberen zoveel mogelijk politici te laten beloven dat ze zich hard gaan maken voor voedselonderwijs.
De #voedselonderwijs campagne is een initiatief van de Youth Food Movement, in samenwerking met de Foodwire, Food Cabinet en steun van de Hartstichting, de Triodos Foundation en EOSTA. Zie hier het campagnefilmpje:
Op 5 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Voor de duidelijkheid; ik heb het over basiseducatie m.b.t. tot voeding en producten.
Laat a.u.b. de overheid zich niet uitlaten over wat al dan niet gezond is (zie bijv. het desastreuze 'vet'-debacle, wat nog steeds speelt en generaties op een verkeerd spoor gezet heeft).
Schooleducatie is geen uitgangspunt om morele waarden uit te spreken (bijna niet te vermijden natuurlijk met alle verwarring rond voedsel, maar toch) of moreel/politiek 'de maatschappij te veranderen".
We hebben het over basisonderwijs en -kennis. Net als met taal & rekenen is het daarna aan de leerling om haar/zijn eigen pad uit te zetten.
Joszi, je krijgt ook steun van Huib Stam: Schoollunch? Beter les.
Ik heb recent een indringende ervaring in de relatie overheid/civil society gehad. Het ging over een mislukt keurmerk, Vinkje. Met groeiende verbazing heb ik geconstateerd dat eigenlijk niemand begrijpt wat Joost H. van Veen hieronder zo simpel opschrift: bouw het grass roots en vraag vervolgens de overheid dat algemeen te verbinden. Waarom zo? Dan is er iets dat werkt en het is gemaakt vanuit de praktijk. Doe je het omgekeerd dan loop je het risico op veel schreeuwerig theater, maar weinig en mogelijk zelfs heel verkeerde wol (kijk nu bijv. weer naar die arme NVWA-bashing show die nota bene de politiek opvoert, terwijl ze het probleem volledig zelf heeft veroorzaakt; een bepaald weinig snuggere politica kwam er onterecht buitengewoon vriendelijk vanaf bij 1Vandaag afgelopen dinsdag.)
En daar zit jij dus - net als ik hoor! - met een dilemma: je vraagt een overheid die zich tot volstrekte quantité négligeable heeft gemaakt op te treden. Voor je het weet maakt ze er een nog erger rommeltje van, maar kun je het daar niet meer over hebben omdat je er mede verantwoordelijk voor bent geworden (dat is het geval van Vinkje).
Verder volstrekt eens met jaap seidell. De overheid - juist de liberale die ik zelf als de betere zie op basis van good old JS Mill - heeft een forse rol. Helaas begrijpt de overheid haar eigen rol even niet. Ze is gewoon flink 'stuk' en dat duurt nog wel een paar jaar (politieke kleur maakt niet).
Persoonlijk sta ik met veel sympathie tegenover jullie actie! Maar ik ben een realist en dat na mijn recente ervaringen nóg meer geworden.
#6 jarno van de Veerdonk : De petitie gaat over voedselonderwijs, verplicht voor ieder kind. De consument moet duurzamer en gezonder gaan consumeren dan komt verandering op gang, daarom denken wij dat het van belang is de toekomstige consument nu al een basis te geven. Daarbij hoort idd alles laten zien. (ik stond laatst op zaterdagochtend in een gangbaar pluimveebedrijf met 60.000 kippen en keek op zaterdagmiddag vanaf een terras in amsterdam toe hoe de dierenambulance een stadsduif kwam redden met een mank voetje,.. wat een verknipte wereld dacht ik toen) Voedselonderwijs gaat voor mij niet alleen om voorlichting, maar juist ook over vaardigheden leren als koken en oogsten en een gezonde voedselomgeving op scholen. Denk aan boerderij educatie, het weren van energydrinks en gezonde schoollunches. Daarnaast adviseert de Hartstichting dat het minimaal moet gaan om 8 á 10 uur per schooljaar. Het is van belang dat lessen over gezonde voeding regelmatig terugkomen en een vast onderdeel van het lesrooster zijn en gecombineerd worden met afspraken op school over eten en drinken tijdens schooltijd. Kinderen zitten een heel groot deel van de dag op school en eten daar ook. Natuurlijk is het fijn als ouders ook hier aandacht aan besteden, maar op deze manier weten we zeker dat kinderen er iets van mee krijgen. Het is niet of- of, het moet en – en zijn. School en thuis vullen elkaar aan.
"Nogmaals ik ben voor voedselonderwijs! met nog steeds de zelfde voorwaarde: laat alles zien.
Daarmee bedoel ik; letterlijk laten zien! Dus, naast het bezoekje aan de boerderij, op naar de tofu-fabriek, vegaburgerfabrikant, bierbrouwer, bakker en ook het slachthuis/ de slagerijen. " > Helemaal eens, vanuit onze achtergrond (zie programma yfm academie) is dit ook echt hoe wij het zien.
#1 en #3 Beste Ria van Laar , bedankt voor je steun. De petitie kan je ondertekenen op http://youthfoodmovement.nl Hij komt dan gelijk in beeld! Ik ben het met je eens dat ons onderwijs op bepaalde waarde gestoeld is terwijl voedsel zo primair is en zo aan de basis van ons als mens staat.
#2 Ik vind persoonlijk dat we dat inderdaad doen Dick Veerman . Zoals je weet is het zeker niet heel erg “YFM” om te zeggen dat iets verplicht moet worden. Als grassroots beweging geloven we juist heel erg dat je zelf eigenaar bent van verandering zoals in #8 ook Joost H. van Veen benadrukt. Er bestaan tal van initiatieven over voedselonderwijs. Waar ik woon, in Amsterdam, bijvoorbeeld bestaat een heel mooi schooltuin programma; voedselwijs. Dat blijkt goed te werken. Ik juich dat soort initiatieven alleen maar toe maar al die losse programma’s zetten geen zoden aan de dijk. Heel veel scholen in Nederland doen al “iets” aan voeding maar niet ieder jaar en niet regelmatig genoeg. Één lesje per jaar of een eenmalig project is niet voldoende. Pas als voedselonderwijs een verplichte en complete leerlijn wordt voor scholen kan het echt elk kind in Nederland bereiken.
Gisteren nog sprak ik Seidell en benadrukte hij juist ook de "gezondheids beschermende rol" die de overheid van zich afschuift, iets waar ik me zeer in kan vinden,..
Een interessant streven.Toch heb ik er wel moeite mee om deze verantwoording bij de overheid neer te leggen. Laat de overheid zichzelf liever bezig houden met de invloed op het voedingspatroon van ongezonde voedingsproducenten. Daarnaast wijst het verleden uit dat de diverse inspanningen vanuit de overheid (en overheid gerelateerde instanties) om mensen gezonder te laten eten, niet hebben bijgedragen aan een beter voedingspatroon bij 'de Nederlanders'.
Ik geloof veel meer in de kracht en de invloed van burgers zelf. Als er goeie, efficiënte burgerinitiatieven worden opgezet zouden deze vrij gemakkelijk als een olievlek over de Nederlandse basisscholen kunnen gaan. Bij een 'proof of concept' zouden deze initiatieven financiële steun vanuit de overheid moeten kunnen krijgen.