Halfvolle of volle melk? Magere yoghurt of volle yoghurt? Al jaar en dag is dit een no-brainer. Ons Voedingscentrum beveelt dan ook magere melkproducten aan. Met magere zuivel krijg je niet teveel dierlijk vet binnen en omzeil je de calorieën zonder dat je de goede bestanddelen mist - zoals calcium, vitamines en eiwit. Een win-win situatie. Steeds meer onderzoek wijst erop dat deze gedachte op losse schroeven staat.

Volvette zuivel beter?
Volvette zuivel geeft niet meer kans op hart- en vaatziekten en diabetes type 2 dan magere zuivel. Dit stellen onderzoekers in een systematische review in het European Journal Nutrition. Gaat het om overgewicht, dan lijkt volvette zuivel zelfs beter te zijn. Hoofdonderzoeker Dr. Mario Kratz, voedingswetenschapper aan de Fred Hutchinson Cancer Research Center in Seattle, bevestigt dat er geen steun is gevonden voor de opvatting dat vetarme zuivelproducten gezonder zijn. Van de vijfentwintig in de review meegenomen studies, laten achttien een lager lichaamsgewicht, minder gewichtstoename of een lager risico voor obesitas zien bij mensen die volvette zuivel eten. De andere studies gaven geen uitsluitsel, maar geen van de studies concludeerden dat magere zuivel beter is.

Verzadiging wordt vergeten
Een mogelijke verklaring van de onderzoekers is dat we door de focus op calorieën, verzadiging vergeten. Vetzuren in volle zuivel zorgen voor een langer vol gevoel. Hierdoor eet je minder in de uren na consumptie. De rol van vetzuren in genexpressie en hormoonregulatie speelt volgens Kratz mogelijk ook een rol.
Volvette zuivelproducten dragen minder waarschijnlijk bij aan obesitas dan magere producten
Dit stimuleert bijvoorbeeld de energieverbranding of beperkt de vetopslag in het lichaam.

Er zijn meerdere studies die dezelfde soort linken leggen. Zo concludeerden bijvoorbeeld de Amerikaanse voedingswetenschappers David Ludwig en Walter Willet dat er geen wetenschappelijk bewijs is voor de aanbeveling halfvolle in plaats van volle melk te drinken. Dr. Sara Holmberg, eerste auteur van een studie verschenen in de Scandinavian Journal of Primary Health Care, gelooft ook dat volvette zuivelproducten minder waarschijnlijk bijdragen aan obesitas dan magere producten.

Het is geen startschot om ons nu te buiten te gaan aan volvette zuivel. Alleen bij de keuze tussen magere en volle melk, kun je volgens Kratz beter de volle kiezen. Gezondheidsorganisaties, zoals het Voedingscentrum, willen daar nog niet aan.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: ‘Tetra Brik®: 1960s’, Tetra Pak
Dit artikel afdrukken