De Europese consumentenorganisatie BEUC dringt er bij beleidsmakers op aan tijdens de Europese verkiezingscampagnes ook aandacht te besteden aan voedseletiketten. Dat meldt FoodNavigator. Voedingslabels moeten ‘de gezonde keuze de makkelijke keuze maken’ voor consumenten teneinde de obesitasepidemie een halt toe te roepen.

Consumenten nemen hun aankoopbeslissingen in een paar seconden. Daarom moet het voor consumenten in een oogopslag duidelijk zijn welke producten gezond zijn, vindt BEUC. De huidige etikettering bestaat uit moeilijk te interpreteren informatie op de achterkant van voedselverpakkingen. Een front-of-pack label (FOP) met kleurcodering, zoals het voedselstoplicht Nutri-Score, helpt consumenten beter om de voedingswaarde van voedselproducten te bepalen.

Volgens BEUC zijn de aankomende Europese verkiezingen bepalend. De nieuwe beleidsmakers bepalen namelijk de toekomstige koers van de EU. De consumentenorganisatie roept politieke partijen daarom op om van consumentenkwesties, zoals voedingslabels, een belangrijk campagnethema te maken.

Treinstations, benzinepompen, kantines op werk, school en de sportclub: het ongezonde aanbod is enorm. Hoe kunnen we de omgeving zo inrichten dat het makkelijker wordt de zoete verleiding te weerstaan? Daarover - en meer - gaat het congres Gezonde Innovatie. De tweede editie vindt plaats op 6 juni 2019 in Ede. Koop je ticket hier, en praat mee!
FoodNavigator - BEUC calls for new MEPs to ?make the healthy option the easy option?
Reageer
  • Deel
Druk af