Lidl doet zelf alvast wat voorzetjes. Die liegen er niet om: de al genoemde €1,5 miljoen voor een kilo appels, €100.65 voor een kilo wortelen en een luttele €15.100 voor een pondje witloof. De discounter relateert de werkelijke waarde niet aan de voedingswaarde, ecofootprint of kostprijs voor de teler, maar aan andere overwegingen die in het dagelijks leven een rol spelen. “Verse producten zijn veel meer waard dan we denken. Ze voeden de spieren, de ogen, de hersenen, enzovoort. Ze bieden ons waardevolle hulp om een politieke carrière uit te bouwen, verkeersboetes te vermijden, of ze geven ons de energie om, bijvoorbeeld, zelf te verbouwen", tekent RetailDetail op. Verse producten zijn, volgens Lidl, dan ook van onschatbare waarde.

Balancerend langs het randje van voedingsclaims (die zijn namelijk niet toegestaan volgens de Europese richtlijnen) spelen de videofilmpjes van de campagne in op de gezondheidsvoordelen van verse groente. Om, na het ophemelen van de werkelijke waarde, af te sluiten met de prijs waarvoor die appels, wortels of druiven daadwerkelijk bij Lidl te koop zijn.

Zo suggereert de jolige voice-over tegen het gerinkel van de kassa op de achtergrond dat een bakje champignons je, dankzij de vitamine D in de champignons, een reisje naar de zon uitspaart - all in - en dat je er ook beter door slaapt. En dus ga je minder uit naar dure casino's en discotheken. De kassa tikt het dan ook af op 33.500 euro. "Tof dat je die bij Lidl voor maar 1,05 kunt kopen", klinkt het.


En een beetje witloof, ja, dat is bitter. Maar dat leert je wel doorbijten, in het leven en op het werk, suggereert de spreker in het volgende filmpje. Met als resultaat: opslag, meer vakantiegeld en meer pensioen. Oh, ja het is ook nog goed voor je huid. Scheelt ook weer 100 euro aan 'gezichtscrèmekes'.


Dit artikel afdrukken