De reductiedoelstellingen moeten bijdragen aan het halen van de afspraken van Parijs.
In de Verenigde Staten, China, Japan en Canada zijn dergelijke emissielimieten voor de transportsector al langer van toepassing.
Europarlementariër Bas Eickhout (GroenLinks), een van de onderhandelaars, noemt de afspraken 'een groot succes'. Wel laakt hij de opstelling van landen die de belangen van hun industrie boven die van hun burgers zouden plaatsen. “Vooral Duitsland en enkele landen uit Centraal-Europa blokkeerden meer ambitieuze doelstellingen,” aldus Eickhout. Dat Nederland teleurgesteld was over het Europese ambitieniveau, schreven we al eerder op Foodlog.
Producenten van vrachtwagens, zoals Volvo, DAF en Daimler staan nu voor een flinke uitdaging. Diesel blijft vooralsnog de belangrijkste brandstof, maar de fabrikanten moeten vanaf 2025 minimaal 2% van de verkochte vrachtwagens emissieloos afleveren. Die ondergrens dwingt fabrikanten om nieuwe aandrijflijnen te ontwikkelen en moet Europa in de wereld dan weer voorop laten lopen.
And we have a deal. For the first time binding CO2-reduction targets for trucks at the EU-level, including a clear stimulus for zero and low-emission trucks. https://t.co/E6OsmDW4GO
— Bas Eickhout (@BasEickhout) February 19, 2019
Zonder nieuwe soorten batterijen is het aantal elektrische auto's sowieso beperkt vanwege de slinkende voorraad grondstoffen hiervoor. Zelfs de banken maken zich hier al zorgen over.
Onmogelijke opgave, aangezien andere EU milieuregels omtrent de stikstofuitstoot er voor hebben gezorgd dat diesels dorstiger worden. Bij een diesel is hoe hoger de temperatuur in de verbrandingskamer hoe hoger de efficiëntie en stikstofuitstoot, daarnaast verbruiken diesels ook nog ad-blue om aan de ridicule emissie-eisen te voldoen. Dan heb je nog politici die zeggen dat alles elektrisch moet, maar vergeten dat door het elektrificeren van de vrachtwagenvloot en wagenpark de huidige elektriciteit-productie niet voldoet en dan moet alles nog duurzaam. Las van de week in op internet dat de stroom op is in de Bommelerwaard en dan moeten we nog allemaal van het gas af. Misschien moeten we de kolencentrales langer open houden dan de dames en heren politici willen.
Dit laat zien dat politici weinig tot geen technisch inzicht hebben. Als de EU de Co2 uitstoot omlaag wilt doen zou ik eerder de schepen en vliegtuigen aanpakken. De Co2 uitstoot moet omlaag maar schiphol mag uitbreiden want anders kan Schiphol niet concurreren met andere luchthavens.