De Global Seafood Market Conference brengt vertegenwoordigers uit de hele visserij samen: vissers, kwekers en verwerkers uit de hele wereld kwamen samen in Santa Monica, California. De openingsspeeches waren eensgezind in hun thema: vlees heeft het moeilijk als gevolg van hoge prijzen en consumptiedaling. Dat biedt perspectief voor vis, want mensen willen toch hun eiwitten binnenkrijgen.

Volgens het USDA (ministerie van landbouw) daalt de consumptie van kip en varkensvlees in 2013, en zal de consumptie van vis stabiel blijven. De facto betekent het dat vis marktaandeel wint op andere eiwitten. De dalende vleesconsumptie wordt toegeschreven aan verschillende factoren, zoals een vergrijzende bevolking die minder eet, een daling van het gemiddelde inkomen als gevolg van de crisis en de stijgende prijzen voor kip en rundvlees. De vleesprijzen zullen naar verwachting nog verder stijgen.

Een van de openingssprekers, Duane Lenz, manager bij Cattle-Fax, toonde vergelijkende informatie over de eiwitten in populaire vleesproducten zoals ribeye steak versus zalmfilet. Hij liet zien dat vis qua prijs concurrerend is. Een andere spreker, Steve Lutz, executive vice president van de Nielsen Perishables Group, voegde daaraan toe dat retailers vaak niet weten hoe ze vis het beste kunnen positioneren om vlees te verdringen. Volgens de visverkopers laten de grootwinkeliers nog veel kansen liggen.

Maar is er wel genoeg vis dan? Europarlementariër Bas Eickhout bracht gisteren een persbericht uit waaruit zou moeten blijken dat 25% van de vangst overboord wordt gegooid omdat de vissers teveel vangen maar hun quota niet willen overschrijden. Dat is veel. Zoveel dat het wel moet opvallen, want dode vis drijft. Daarom kan het bijna niet waar zijn. Zou er dan toch genoeg vis zijn en kunnen we met een gerust hart van vlees naar vis overstappen?
Labelaar MSC luidde onlangs de noodklok. Zelfs de populaire makreel bevindt zich al in de gevaren zone, aldus MSC.

Vis is een goed alternatief omdat het relatief goedkoop is. Maar als we het allemaal gaan eten, zouden ook de visprijzen weleens snel omhoog kunnen schieten. De vishandel vindt dat vast niet erg. Leer mensen het eerst maar eens meer te eten, denkt de slimme handelaar.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Fotocredits: Fish at the Fish Market, Sweden, Vilseskogen
Dit artikel afdrukken