"Wij zeggen nee tegen "normaal" en ja tegen positieve schoonheid," kondigt Unilever aan in een verklaring.

Volgens een enquête die Unilever wereldwijd uitvoerde onder 10.000 mensen in 9 landen (VS, Brazilië, Groot-Brittannië, Nigeria, Zuid-Afrika, Saoedi-Arabië, India, Indonesië en China), geeft het gebruik van het woord 'normaal' op beauty- en verzorgingsproducten 7 van de 10 mensen het gevoel te worden buitengesloten. Het schrappen van 'normaal' maakt deel uit van de nieuwe visie en strategie die 'Positive Beauty' heet en zich richt op "inclusief, rechtvaardig en duurzaam." Unilever stopt ook met het digitaal aanpassen (lees: mooier maken) van lichaamsvormen of huidskleur in advertenties.

Voor de Nederlandse Unilever-producten zal de verandering in de loop van dit jaar te merken zijn. Van de Andrélon-shampoo verdwijnt de omschrijving voor 'normaal' haar. Het merk Dove "werkt al langer met ‘echte vrouwen’, dus geen modellen," aldus de NRC. Wereldwijd gaat het om zo'n 100 merken en moet de verandering eind dit jaar afgerond zijn.

Voor Unilever staat nog meer op het spel. Behalve een einde maken aan discriminerende schoonheidsidealen en opbouwen van een inclusieve portfolio, wil Unilever ook in 2030 jaarlijks 1 miljard mensen helpen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren. Daarnaast wil het concern tegen die tijd 1,5 miljoen hectare land, bossen en oceanen beschermen en vernieuwen, steunt het een wereldwijd verbod op dierproeven en uiteraard worden alle plastic verpakkingen recyclebaar.

"We beseffen dat we door alleen 'normaal' te verwijderen, het probleem niet oplossen", zegt Unilever-directeur Sunny Jain in de Volkskrant. "Maar het is wel een belangrijke stap is naar een inclusievere definitie van schoonheid."

Zelfs de vrouwenstem bij de video spreekt Engels met een charmant, maar duidelijk te verstaan accent.

Wij zeggen nee tegen "normaal" en ja tegen positieve schoonheid
Reageer
  • Deel
Druk af