De ober komt langs met een mandje brood. Hij zet mandje niet neer, maar laat ons een keuze maken uit piepkleine lichtbruine, nog lichter bruine en witte bolletjes. Hij schept er met een tang één per persoon op een schaaltje. Wanneer hij op is, mogen we hem weer wenken voor een tweede bolletje. Deze theatrale manier van brood serveren heb ik nu al een paar keer meegemaakt in een restaurant. Oftewel, het is een trend in de horeca. Net als schijfjes boter met een papiertje erop dat zegt hoe goed de boter is. Net als designflessen met bronwater. Allemaal omzetverhogend, ongetwijfeld. En een teken van gastvrijheid.

Nu zijn er twee soorten trendvoorspelling, Kant schreef het al. Type 1: die van trends waar je zelf niet of weinig invloed op kunt uitoefenen en dus onzeker zijn. Kijk bijvoorbeeld op ammerlaanfood.nl naar haar trends voor 2008 en je ziet dat lang niet alles is uitgekomen. Bruinbrood is niet in geraakt, dubbelgedopte tuinbonen zijn niet uit, grazing is niet uit, gedroogde ac-boontjes zijn geen hit. Açai- en gojiberrysap zijn dat dan weer wel. Ware trendwatching is een lastig vak.

Type 2: Trends waar je zelf invloed op uitoefent en dus een grotere mate van zekerheid hebben. Misset Horeca doet meen ik aan dit type trendwatching. Het zijn in feite trendverkopers met hun uitgave Trends 2009. Ja, de Sint is nog niet in het land, maar de 2009-lijstjes worden al gemaakt. De basis is een onderzoek onder grote hotelketens, cateraars en restaurantketens. De uitgave kost maar € 7,50 dus wat let een horecaondernemer om aan de trends te gaan voldoen?

De site van Misset licht een tipje van de sluier. Schnitzels zijn uit, maar varkensvlees is in (als "luxe gerecht met een ambachtelijke touch"). Smoothies zijn in, mixdranken zijn uit. Betere koffie is in! Niet-duurzame vis is taboe. Gewoon brood is uit, luxe brood is in. Obers met tangetjes dus ook.
Dit artikel afdrukken