Sinds 2007 heeft Tesco zijn 650 melkleveranciers verenigd in de Tesco Sustainable Dairy Group. De super zette de groep indertijd op om samen met de boeren te werken aan innovatie en duurzaamheid in de sector. In ruil voor leverings- en kwaliteitsgaranties, betaalde Tesco een een hogere prijs dan in de markt gebruikelijk was. De contractprijs was vastgesteld op grond van gegevens van een onafhankelijk adviesbureau.

120 miljoen euro
Dat heeft er toe geleid dat Tesco het afgelopen anderhalf jaar zijn melk flink boven de marktprijs betaalt. Melk speelt een hoofdrol in de prijzenoorlog die de Britse supers en discounters in hun greep houdt. Volgens Boerderij heeft dat Tesco, Sainsbury's, Marks & Spencer en Waitrose - die ook met een vaste pool van leveranciers werken - bijna 120 miljoen euro aan te hoge inkoopprijzen gekost.

In plaats van ons af te vragen wanneer Tesco er genoeg van krijgt meer te betalen dan zijn concurrenten, zouden we de vraag moeten stellen waarom die concurrentie niet net zoveel voor zijn melk betaalt als Tesco
Financieel is het niet zo verwonderlijk dat de leden van de TSDG afgelopen week een brief ontvingen, waarin Tesco een review van het initiatief aankondigt. "Sinds 2007 heeft niemand opnieuw naar de TSDG gekeken. Samen met onze TSDG-leden lichten we het hele initiatief goed door om ons aan te kunnen passen aan de aanzienlijke veranderingen die we de afgelopen jaren in de zuivelindustrie hebben gezien. Daarmee verzekeren we de TSDG van een toekomst", stelt Tesco.

Volgens Tesco gaat niet de hele TSDG op de helling. De super wil juist samen met zijn leveranciers bezien of er manieren zijn om de melkprijs te 'tweaken', stelt een woordvoerster op fginsight.

Commitment
Rob Harrison, voorzitter van de zuivelafdeling van de National Farmers Union, reageert voorzichtig. Hij vreest onrust en bezorgdheid en raadt alle TSDG-leden aan volledig mee te werken aan de review. Op die manier kunnen zij namelijk hun mening - en zorg - kenbaar maken. "De TSDG is sinds 2007 een lichtend voorbeeld geweest voor de zuivelindustrie", zegt Harrison. Hij roept Tesco op "dit soort steun uit te breiden naar andere zuivelproducten en er aan te werken dat zoveel mogelijk zuivelproducten op de schappen van Britse oorsprong zijn, om daarmee te bevestigen dat Tesco volledig gecommitteerd is aan de Britse zuivelindustrie."

Juiste melkprijs
Voor Ian Macalpine, voorzitter van de Royal Association of British Dairy Farmers, is Tesco's initiatief aanleiding tot een fundamentele vraag. "In plaats van ons af te vragen wanneer Tesco er genoeg van krijgt meer te betalen dan zijn concurrenten, zouden we de vraag moeten stellen waarom die concurrentie niet net zoveel voor zijn melk betaalt als Tesco. Tesco is in het nadeel, niet omdat de super teveel betaalt voor zijn melk, maar omdat de concurrentie te weinig betaalt." Daar voegt hij aan toe: "Melk die op de thuismarkt verkocht wordt is veel meer waard dan melk die voor de grondstoffenmarkt bedoeld is en moet dus niet als grondstofmelk geprijsd worden. We moeten melk verkopen voor wat het waard is en niet voor wat de kostprijs is of voor wat het waard is in een andere productvorm."

Fotocredits: 'Milk jug in action', Katherine
Dit artikel afdrukken