Supermarkten boeken dit jaar record-omzetten als gevolg van de coronacrisis. Hoe zal volgend jaar voor hen uitpakken?

Onderzoeksbureau IRI rekende het uit. Analisten werkten 3 scenario's uit voor 2021; dat deden ze aan de hand van een rekenkundig model en verwachtingen over de duur van de coronacrisis.

Als de coronamaatregelen nog gedurende het hele jaar 2021 van kracht blijven, zal de supermarktomzet (inclusief online, exclusief Aldi en Lidl) stijgen met 2,9%, tot €38,1 miljard. Vooral de onlinesupermarktomzet blijkt in dat geval hard te groeien, met maar liefst 24,5%. Die groei wordt aangejaagd door fysieke winkels mijdende consumenten enerzijds en beter op online ingestelde retailers anderzijds.

Blijft Nederland in 2021 nog een half jaar in de greep van het coronavirus en de bijbehorende maatregelen, dan komt volgens IRI de supermarktomzet nog altijd 0,1% hoger uit dan in 2020. Dat betekent dat de langjarige trend van stijgende supermarktomzetten zelfs door de coronahamsterpiek van dit voorjaar niet doorbroken wordt, schrijft Distrifood.

Alleen als de maatregelen per eind 2020 al afgeschaald worden, gaat de supermarktomzet in 2021 dalen ten opzichte van de recordomzet van dit jaar. "Consumenten zullen weer uit eten en op vakantie gaan en we zullen geen hamsterpiek zien", aldus IRI. De daling zou in dat geval uitkomen op 2,6%, de omzet op €36 miljard.
Distrifood - 'Supermarktomzet daalt niet per se in 2021' - Distrifood
Reageer
  • Deel
Druk af