In 2017 steeg het marktaandeel van Albert Heijn van 35,2% naar 35,3%, een nieuw record. Volgens de supermarktketen droeg een zowel online als in de winkels zeer geslaagde decembermaand bij aan een topomzet. Met meer dan 100.000 bestellingen in één week waren de kerstdagen de drukste periode ooit in de thuisbezorging. In het laatste kwartaal van 2017 groeide de omzet van AH met 6,0%. Bol.com groeide met 29,8%. De fusiegroep Ahold Delhaize realiseerde in het vierde kwartaal een omzet van €15,8 miljard, een groei van 1,6% bij constante wisselkoersen. De Belgische activiteiten van Ahold Delhaize boekten opnieuw geen omzetgroei.
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook
Groei of daling van het marktaandeel? AH claimt groei, maar onderzoeksbureau IRI constateert een daling, schrijft Distrifood.
"Jumbo laat in de branche de grootste groei zien met een winst van 0,2 procentpunt (van 18,5 in 2016 naar 18,7 in 2017). Albert Heijn verliest 0,1 procentpunt (van 35,4 naar 35,3)." Albert Heijn baseert zijn groei-claim op cijfers van Nielsen. Een andere mogelijke verklaring is dat IRI de marktaandelen meet "inclusief de online en ‘on the go’ verkopen van de ‘traditionele’ supermarkten. Juist deze twee kanalen hebben het afgelopen jaar een sterke ontwikkeling doorgemaakt.