De grote frisdrankproducenten Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel zijn door het Brusselse Hof van Beroep definitief in het ongelijk gesteld. De reclamecampagnes van bruiswatertoestellenmaker SodaStream (sinds kort eigendom van PepsiCo) zijn niet denigrerend en "slechts gericht op de negatieve impact die de PET-flessen hebben op het leefmilieu". Die boodschap "bevat essentiële en maatschappelijk relevante informatie," oordeelt de rechtbank.

De makers van Chaudfontaine, Evian, Vittel, Perrier, Spa en Bru kwamen in het geweer tegen de online campagnes van SodaStream die hun imago zouden schaden en "vernederend voor consumenten van plastic" zouden zijn. Met de campagnes Shame or Glory, No Planet. No Christmas en Don't be a homoschlepiens kaart SodaStream op humoristische wijze het wereldbedreigende probleem van de plasticvervuiling aan. "De rechterlijke uitspraak is een bevestiging van de revolutie die we teweeg willen brengen," zegt Tamara Kroon, Marketing Manager SodaStream Benelux. "De oplossing om de grote plastic afvalberg te verkleinen, is door ons eigen consumptiegedrag aan te passen. We blijven consumenten aanmoedigen om zelf van kraanwater bruisend water te maken, in een herbruikbare fles. Voorkomen is beter dan opruimen."

Met SodaStream kun je je eigen bruiswater en frisdrank maken, gewoon met water uit de kraan. Een gezin met een SodaStream-toestel bespaart - volgens SodaStream - gemiddeld 2.000 PET-flessen per jaar. De impact op het milieu is dus aanzienlijk.
SodaStream - Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel vangen bot
Reageer
  • Deel
Druk af