De grote frisdrankproducenten Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel zijn door het Brusselse Hof van Beroep definitief in het ongelijk gesteld. De reclamecampagnes van bruiswatertoestellenmaker SodaStream (sinds kort eigendom van PepsiCo) zijn niet denigrerend en "slechts gericht op de negatieve impact die de PET-flessen hebben op het leefmilieu". Die boodschap "bevat essentiële en maatschappelijk relevante informatie," oordeelt de rechtbank.
De makers van Chaudfontaine, Evian, Vittel, Perrier, Spa en Bru kwamen in het geweer tegen de online campagnes van SodaStream die hun imago zouden schaden en "vernederend voor consumenten van plastic" zouden zijn. Met de campagnes Shame or Glory, No Planet. No Christmas en Don't be a homoschlepiens kaart SodaStream op humoristische wijze het wereldbedreigende probleem van de plasticvervuiling aan. "De rechterlijke uitspraak is een bevestiging van de revolutie die we teweeg willen brengen," zegt Tamara Kroon, Marketing Manager SodaStream Benelux. "De oplossing om de grote plastic afvalberg te verkleinen, is door ons eigen consumptiegedrag aan te passen. We blijven consumenten aanmoedigen om zelf van kraanwater bruisend water te maken, in een herbruikbare fles. Voorkomen is beter dan opruimen."
Met SodaStream kun je je eigen bruiswater en frisdrank maken, gewoon met water uit de kraan. Een gezin met een SodaStream-toestel bespaart - volgens SodaStream - gemiddeld 2.000 PET-flessen per jaar. De impact op het milieu is dus aanzienlijk.
SodaStream - Coca-Cola, Danone, Nestlé en Spadel vangen bot
De makers van Chaudfontaine, Evian, Vittel, Perrier, Spa en Bru kwamen in het geweer tegen de online campagnes van SodaStream die hun imago zouden schaden en "vernederend voor consumenten van plastic" zouden zijn. Met de campagnes Shame or Glory, No Planet. No Christmas en Don't be a homoschlepiens kaart SodaStream op humoristische wijze het wereldbedreigende probleem van de plasticvervuiling aan. "De rechterlijke uitspraak is een bevestiging van de revolutie die we teweeg willen brengen," zegt Tamara Kroon, Marketing Manager SodaStream Benelux. "De oplossing om de grote plastic afvalberg te verkleinen, is door ons eigen consumptiegedrag aan te passen. We blijven consumenten aanmoedigen om zelf van kraanwater bruisend water te maken, in een herbruikbare fles. Voorkomen is beter dan opruimen."
Met SodaStream kun je je eigen bruiswater en frisdrank maken, gewoon met water uit de kraan. Een gezin met een SodaStream-toestel bespaart - volgens SodaStream - gemiddeld 2.000 PET-flessen per jaar. De impact op het milieu is dus aanzienlijk.
Zeker Aart, al vind ik die 2,8 miljard die ze voor het tentje gekregen hebben nog briljanter.
Nog een vraag voor Barbara Willemsen. SodaStream vervangt alleen drankjes met koolzuur toch? Tellen petflessen waarin plat water heeft gezeten ook mee? Dat lijkt me niet eerlijk.
Niettemin, briljante marketing.
#4 Cécile,
Blikjes zijn geen PET-flessen en ik zie jongeren (hier in de buurt tenminste) vooral met blikjes.
Het mooie van Sodastream is dat je ook goed thee kan trekken in koud prikwater en dat je dan ook je eigen smakelijke en puur natuur zero calorie ijsthee kan maken. Desgewenst met een paar druppels limoensap.
#1 en #2 , we vroegen het alvast na. "Het is gebaseerd op het totale consumptie per gezin per jaar van fris en water, dit is inclusief blikjes en dus ook kleine flesjes", liet ‘de pr-dame’ - ze heet Barbara Willemsen - weten. Wat de bron van die totale consumptie is, wordt nog gedubbelchecked, daar komt ze later op terug.
Maar al wel duidelijk: denk dus niet alleen aan de literflessen, maar ook aan al die kleine flesjes en blikjes waar je jan en alleman mee ziet rondlopen. En waar onze minister vooralsnog geen statiegeld op wil zetten.