Sodastream Benelux was voor de rechter gedaagd door de sectorvereniging van de Belgische water- en frisdrankindustrie (VIWF). Ook de Nederlandse FWS, de evenknie van de VIWF, plaatste al eens kanttekeningen bij de campagnes van SodaStream, maar ging niet zover als een rechtszaak. Volgens de VIWF "bevatten de “Shame or Glory” en “No Planet. No Christmas” campagnes misleidende informatie over het effect van plastic flessen op het milieu en schaadt het de naam van producten van gebotteld water."

SodaStream zegt met zijn controversiële campagnes "het serieuze probleem rond plastic vervuiling op een humoristische manier aan de kaak te stellen." Deze zomer deed het Israëlische bedrijf dat nog met een nieuwe campagne rond de 'Homo Schlepiens'.

De rechter ging niet op het inhoudelijke aspect van de zaak in. De claim werd niet ontvankelijk verklaard, "omdat een juridische procedure niet in het wettelijke doel van de VIWF is opgenomen." Dat betekent dat SodaStream Benelux de campagne niet offline hoeft te halen en ook geen claim van 50.000 euro te betalen voor iedere dag dat de campagne online heeft gestaan.

Met de campagnes bereikt SodaStream naar eigen zeggen wel het gewenste effect: een wereldwijd debat over het gebruik van plastic flessen. Dat blijkt dan ook uit de recente bekroning van de Shame or Glory campagne met een Euro Effie Award, een prijs voor campagnes die in 2 of meer Europese landen worden uitgezonden. De jury beloonde SodaStream voor zijn "effectieve marketingcommunicatie in het pleiten voor een plastic fles vrije wereld" met een Effie Award in de categorie Carpe Diem.

Dit artikel afdrukken