Lezeres Miranda Hoogervorst stuurde de redactie de volgende mail:

Gisteren in de supermarkt viel mijn oog op roze 'girlie' energydrinkblikjes. Eerst dacht ik dat het slechts een slimme marketingstunt was van de energiedrankjesmakers, om ook hippe jonge meisjes een eigen energiedrank te geven. Ik pakte het blikje op en zag voorop prominent het logo van Pink Ribbon staan: opbrengst gaat naar deze stichting die preventief wil informeren over borstkanker. In een gedachtenflits dacht ik toen nog even, oh het is dus geen chemisch, zoetstofhoudend energiedrankje wat is het dan? Maar helaas....achterop She vond ik een lijst met volgens enkele bronnen kankerverwekkende zoetstoffen zoals spartaam. In de bijlage foto's van het blikje en de ingredientenlijst, alsmede een foto uit het boekje E-nummers, 'Weet wat je eet'.

Ik ben echt in shock door dit product, ik begrijp niet dat Pink Ribbon hier zijn medewerking aan verleent en vind het ongelooflijk dat dit soort gevaarlijke producten in supermarkten liggen.
Het is in 2009 geintroduceerd door Pink Ribbon lees ik op hun site. Maar misschien veroorzaakt aspartaam geen borstkanker....?
Pink Ribbon is in volle glorie over het product, op hun website
En bekende meidenblogs....die meisjes gaan helemaal uit hun dak over dit leuke blikje! Arme girlies.


Miranda stuurde deze reactie vanaf een meidensite mee:

'Hoi hoi! Ik kwam vanmiddag in de blokker, en toen zag ik daar SHE energy drink! Nu hou ik echt niet van energy drink, maar dit is toch wel een erg leuk blikje om uit te proberen. Het is een eerste energydrink die zich speciaal richt op vrouwen, en 5 cent van elk blikje word gedoneerd aan Pink Ribbon. 1 blikje is 0,99 cent. Wat vinden jullie ervan? Ik ga er in iedergeval wel 1tje kopen.
Het heeft trouwens een beetje een perzik smaak.'


Wat we ervan vinden, vraagt Miranda foodlog.nl. Zonder specialisten te hebben geconsulteerd, zouden we hier op de redactie zeggen:
aspartaam heet wetenschappelijk ongevaarlijk, maar het is vooral merkwaardig dat een organisatie die voor gezondheid gaat meedoet aan de verkoop van energie-drankjes die met name de jeugd nu misschien al wel meer consumeert dan slim is.Zelfs als we ervan uitgaan dat de aspartaam in SHE voor bloedmooie borsten en buiken zorgt en dat zo'n blikje vrouwen die aan borstkanker lijden aan net wat meer energie helpt, dan blijven calorieloze energy drinks nog steeds niet echt gezondheidsbevorderend.

Wat moet dat voor gezondheid strijdende Pink Ribbon ermee? Had Spa even gevraagd. Of Danone. Of voor ons part zo'n vrouwenbiertje met cider als het dan toch hip moest. Hoewel, zelfs op water is nog wel wat aan te merken. Maar kleine meisjes stimuleren tot het drinken van energydrinks om de borsten van grote te helpen, da's wel heel cynisch en laat vooral de geldzucht zien.

Als jij dus aan je borsten wilt denken tijdens het drinken, gooi dan domweg bij ieder flesje of blikje fris dat je toch al drinkt 5 cent in een spaarpotje. Aan het einde van het jaar overmaken. Misschien maar aan iemand anders met een briefje naar Pink Ribbon. Hadden de grote marketingjongens daar maar beter na moeten denken.

Of hebben ze toch een geweldig argument om het met SHE te doen? Miranda heeft ze een mailtje gestuurd, dus wie weet horen we het. Misschien vergissen wij ons ook wel.









Dit artikel afdrukken