Kinderen zouden meer moeten dansen op school. Dat is veel beter dan sporten tijdens gym.
Dat concludeerden onderzoekers van de universiteit van Helsinki die dansen dan ook willen laten opnemen in het Finse schoolbeleid.
Dat de cognitieve prestaties van kinderen omhoog gaan als ze op school niet alleen leren maar ook bewegen, is al langer bekend.
De verplichte uurtjes gymnastiek zijn voor veel scholieren jammer genoeg een bezoeking. Het competitieve element van sporten staat hen tegen. Het dwingt kinderen onder druk om te presteren tegenover hun klasgenootjes. Het Finse ArtsEqual research initiative ontdekte dat vormen van beweging die meer vrijheid geven, zoals dansen, kinderen juist wel aanspreken.
Volgens de Finnen combineert dansen fysieke activiteit met het uiten van gevoelens, sociale interactie en culturele deelname. Dansen zou dus bijdragen aan niet alleen de fysieke gezondheid van kinderen en tieners, maar ook aan de mentale gezondheid en het gemeenschapsgevoel in de samenleving. Het bevordert bovendien de leerprestaties.
Let?s dance! ArtsEqual suggests: School-children should dance more in schools
Dat concludeerden onderzoekers van de universiteit van Helsinki die dansen dan ook willen laten opnemen in het Finse schoolbeleid.
Dat de cognitieve prestaties van kinderen omhoog gaan als ze op school niet alleen leren maar ook bewegen, is al langer bekend.
De verplichte uurtjes gymnastiek zijn voor veel scholieren jammer genoeg een bezoeking. Het competitieve element van sporten staat hen tegen. Het dwingt kinderen onder druk om te presteren tegenover hun klasgenootjes. Het Finse ArtsEqual research initiative ontdekte dat vormen van beweging die meer vrijheid geven, zoals dansen, kinderen juist wel aanspreken.
Volgens de Finnen combineert dansen fysieke activiteit met het uiten van gevoelens, sociale interactie en culturele deelname. Dansen zou dus bijdragen aan niet alleen de fysieke gezondheid van kinderen en tieners, maar ook aan de mentale gezondheid en het gemeenschapsgevoel in de samenleving. Het bevordert bovendien de leerprestaties.
En leren die kinderen dan ook hoe de wereld in elkaar steekt en hoe je daar (al dansend) mee om moet gaan? Als en en kan hebben ze een enorm mooi punt, krijgen we een socialere wereld?
Dan is het verhaal mooi en het resultaat nog mooier.
Theo, ik zou het niet weten. Ik weet wel wat de Finse onderzoekers zeggen.
Als het dansen eenmaal onder de knie is ontaard het toch veelal in een wedstrijd en kampioenschap. De ware danser gaat verder. Stilstaan op de dansvloer wil niemand. Herinner me nog levendig ‘de medaltest’, bestaat nog steeds. Wat zijn dat voor kinderen in Finland?
Theo, het artikel van de Finnen spreekt nu juist van het voordeel van een beweging die NIET competitief is. Het mes is eenzijdig bedoeld.
Kan er een olympisch nummer van maken; snijdt het mes aan 2 kanten.