Bovendien ‘ondermijnt het de inspanningen om kinderen een gezond eetgedrag aan te leren’, aldus de directeur van het Yale Center for Eating and Weight Disorders. Alicia Fedewa, hoogleraar schoolpsychologie, onderzocht door middel van een systematische review wat de gevolgen zijn van beloningen in de vorm van eten.

In scholen waar snoepautomaten staan en de kinderen beloningen krijgen in de vorm van snoep, ligt de BMI gemiddeld 10% hoger
Fysieke en mentale gezondheid
In scholen waar snoepautomaten staan en de kinderen beloningen krijgen in de vorm van snoep, ligt de BMI gemiddeld 10% hoger dan scholen die dat niet doen.

Wanneer kinderen snacks krijgen als beloning, neemt het verlangen naar snoepen alleen maar toe. Kinderen die op ieder moment van de dag snoep kunnen verdienen, eten teveel, wat zelfs kan leiden tot eetstoornissen. Er ontstaat zo een emotioneel verband tussen eten en prestaties. Kinderen met (beginnende) boulimia nervosa blijken harder te werken om de snack te verdienen dan kinderen zonder eetstoornis, waardoor een vicieuze cirkel ontstaat en de eetstoornis versterkt wordt.

Schoolprestaties
Als kinderen wennen aan beloningen in de vorm van snoep, geeft het behalen van alleen een goed cijfer geen voldoening meer. De intrinsieke motivatie om een taak te volbrengen wordt vervangen door een motivatie om de beloning te verkrijgen. Volwassenen die als kind veelvuldig snoep kregen als beloning, bleken op latere leeftijd nog steeds moeilijkheden te hebben met interne motivatie.

Alternatieven
Fedewa noemt in haar onderzoek eenvoudige alternatieven. Kinderen blijken beter te gaan presteren als ze een persoonlijk compliment krijgen. Zelfs een glimlach of een opgestoken duim blijkt een effectieve strategie te zijn om goed gedrag te belonen. Ook het inlassen van een extra pauze waarin kinderen ook nog wat lichaamsbeweging kunnen krijgen werkt motiverend. Fedewa concludeert dat "het van belang is dat leraren inzien wat de gevolgen zijn van beloningen in de vorm van etenswaren en hier alternatieven voor bedenken".

Het onderzoek is gepubliceerd in the Journal of School Health.

Fotocredits: Donut After the Graduation Ceremony, Michael Bentley
Dit artikel afdrukken