Yves Béhar wordt gedreven door de wil 'grote problemen' op te lossen. Dat willen wel meer designers, maar velen blijven steken in een nieuw kleurtje of materiaalaanpassing. Béhar gaat echt verder. Hij is een 'techie nerd' die een product tot op het bot ontleedt, de functionaliteit ervan optimaliseert en er een zodanig design voor maakt dat de moderne mens niet zonder kan. Bedrijven benaderen hem voor zijn slimme en innovatieve input. Zo vroeg Puma hem ooit eens mee te willen denken. Liever dan een schoen te ontwerpen die na een paar seizoenen oud nieuws zou zijn, kwam Béhar met een voorstel dat een oplossing is voor alle 80 miljoen schoenen die Puma produceert: vervang van de schoenendoos door een schoenentas. Dat kost minder karton, minder gewicht, minder afval, minder water en minder transport. Tel uit je winst.

Béhar nam recent een apparaat onder handen dat al sinds de jaren '80 op de markt is: de SodaStream. Het maakt van gewoon kraanwater bubbelwater. Desgewenst kun je er siropen aan toevoegen. Dan krijgt je Cola, Fanta of Ice Tea met bubbels. Sommige mensen zweren erbij, anderen vinden het onzin. Feit is dat je het slepen met zware flessen fris achterwege kunt laten en dat je fors bespaart op je plastic flessen-afval. SodaStream claimt in The Guardian dat het gemiddelde Britse gezin maar liefst 550 plastic frisdrankflessen per jaar kan besparen.

Béhar zegt: "Ik denk dat het belachelijk is om in de supermarkt bubbelwater te kopen dat uit Italië of ergens vandaan komt als ik het ook van kraanwater kan maken. Ik heb gewerkt vanuit het idee 'reduce and refine'. Ik ben ervan overtuigd dat duurzaamheid gaat pakken als we dingen minder ingewikkeld, slimmer en betaalbaar kunnen maken. Mijn mantra is: goed design versnelt de adoptie van nieuwe ideeën."



Als Béhars heruitgevonden SodaStream hip wordt onder gemaks- en designgevoelige consumenten, zou dat de hele frisdrank-industrie op zijn kop kunnen zetten. Je hoeft alleen nog maar de gascapsules en eventueel de geconcentreerde smaaksiropen te vervoeren. De CO2 uitstoot van het vervoer van de vele flessen fris gaat drastisch omlaag. Bovendien wordt de lokale onttrekking van water door bottelaars verspreid over een veel groter gebied van huishoudens. Daarmee vermijd je ook de waterproblemen die bijvoorbeeld Coca-Cola in India op forse kritiek is komen te staan.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Wordt'ie hip?

Fotocredits: Happy Sleepy, Soda Water Tea
Dit artikel afdrukken