Engelstaligen noemen ze 'processed meats': bacon, worst, ham. Vlees dat een bewerking heeft ondergaan om het langer houdbaar of smakelijker te maken. Daarvoor worden zout, (chemische) smaakstoffen en conserveringsmiddelen gebruikt. Hoe eeuwenoud of ambachtelijk zo'n proces ook mag zijn, processed vlees zou niet goed voor je zijn.

Uit een nieuw onderzoek, gepubliceerd in BMC Medicine, blijkt dat mensen die meer dan 20 gram per dag van deze vleessoorten eten, een significant groter risico lopen vroegtijdig te overlijden aan een hartaanval of kanker dan mensen die er terughoudend van eten. Drie procent van de voortijdige overlijdensgevallen zou terug te voeren zijn op het eten van teveel processed vlees. Het risico op overlijden als gevolg van een hartaanval loopt op tot 72 procent, en aan kanker tot 11 procent, schrijft The Guardian. Overigens blijken de mensen die erg veel (meer dan 100 gram per dag) processed vlees eten ook veel te roken, overgewicht te hebben en ander ongezond gedrag te vertonen.

In de Britse pers voert de 'bacon-scare' deze dagen de boventoon. De populaire pers komt met grote koppen. De BBC gaat terug naar de basics en legt uit wat hoe het zit met vers, eventueel wel bewerkt vlees, zoals gehakt, en processed vlees. Grist doet een onderkoelde duit in het zakje. The Guardian voert een hele rits deskundigen en instanties op, zoals Catherine Collins, een vooraanstaande voedingsdeskundige. Zij vindt een 'bacon-scare' wat overdreven: 'Onze meest recente National Diet and Nutrition Survey laat zien dat de gemiddelde hoeveelheid processed meat die een volwassene binnenkrijgt een magere 37 gram per dag is [...] Maar voor sommige volwassenen is het normaal 100 gram per dag aan processed meats binnen te krijgen'.

Een andere voedingsdeskundige, Victoria Taylor die verbonden is aan de British Heart Foundation, wijst erop dat vet, zout en suiker volop in andere processed voedingsmiddelen worden gebruikt. Processed betekent niets anders dan 'bewerkt', tijdens het productieproces wordt iets toegevoegd. Ook brood, ontbijtgranen, snacks en kant-en-klaar maaltijden worden bewerkt. De toevoegingen zijn de boosdoeners. 'Met een gewoon stuk varkensvlees is bijvoorbeeld niets aan de hand. Maar het risico neemt toe als je dat vlees in bewerkte vorm eet, zoals bacon of worst, omdat in het bewerkingsproces verzadigd vet en zout worden toegevoegd, om het houdbaar te maken of voor de smaak.'

Het blijkt vooral belangrijk de kwantiteit van de vleesinname te beperken. De BMC Medicine onderzoekers adviseren niet meer dan 20 gram per dag te eten. Dat is in lijn met adviezen van gezondheidsinstanties die 70 gram vlees (ook vers) of regelmatig een dagje zonder vlees aanbevelen. Het World Cancer Research Fund (WCRF) adviseert helemaal geen processed meats meer te eten.

Redactie
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Het onderzoek volgde bijna een half miljoen Europeanen gedurende 13 jaar. Een op de 17 mensen in het onderzoek overleed. Het bleek dat mensen die meer dan 160 gram processed vlees aten (ongeveer twee worstjes en een plak bacon), 44 procent meer risico liepen te overlijden tijdens de onderzoeksperiode dan mensen die het op ongeveer 20 gram hielden. Twintig gram, dat is één dunnig plakje bacon.

Het komt erop neer dat je moet concluderen dat je beter vers vlees kunt eten. Dat is een klap voor de vleesverwerking. Inmiddels wordt ca. 50% van het vlees dat we eten in de vorm van 'minced meat' - alweer zo'n mooi Engels woord dat staat voor 'gehakt of gemalen' en, veelal, kant-en-klaar gekruid en geconditioneerd tot een vorm van 'vleeswaar' verwerkt vleesproduct - geconsumeerd. Dat percentage neemt alleen maar toe, omdat we alleen biefstukjes, karbonades en filets zelf in de pan durven te gooien. De rest komt voorbewerkt het huis in.

Fotocredits: 'Delicious animal products', Spanner Dan
Dit artikel afdrukken