"Dat die spullen zo goedkoop zijn, gaat ten koste van Nederlandse ondernemers. Staatssecretaris Keijzer moet voor hen gaan staan," zegt VVD-Kamerlid Arne Weverling op de NOS. Om te beginnen door het openbaar maken van de afspraken tussen postvervoerder PostNL en de Chinese internetretailer Alibaba (van AliExpress).

RTL Z dook in de materie en legt uit hoe het zit in onderstaand videofilmpje. Nederlanders kochten vorig jaar voor €880 miljoen bij buitenlandse webshops. Van die miljoenen werd €273 miljoen (31%) in China besteed. Andere landen waar Nederlanders veel internetaankopen deden liggen dichterbij: Duitsland (17%), Groot-Brittannië (15%) en België (5%).

'Concurrentievoordelen'
China blijkt te 'profiteren' van 2 concurrentievoordelen. Een deel daarvan is historisch te verklaren: de Wereldpostunie maakte afspraken waarbij landen hun internationale postverkeer afrekenen bij de nationale postvervoerder. Ook als het postverkeer bij de ontvangende partij veel duurder is, krijgt die dat niet gecompenseerd. In het verleden, toen de poststromen elkaar over en weer min of meer in evenwicht waren. Nu er inmiddels zo'n 27 miljoen pakketjes per jaar uit China komen, is de balans verdwenen.

In de tweede plaats hoeven bedrijven in China geen btw verrekenen. Een telefoonhoesje dat bij ons €5 kost, kan China voor €4 aanbieden. Dat geldt overigens alleen voor landen buiten de EU, en komt ten einde in 2021.



Cécile Janssen
Word lid

Fijn dat je Foodlog leest! Dit artikel is gratis. Wil je dat wij kunnen blijven bestaan? Steun ons dan en word lid. Dat kan al vanaf €5,- per maand.


Dit artikel afdrukken