Net als in Nederland koopt ook in België de consument meer en meer biologische producten. En net als bij ons stuwt de super de groei van de bio-consumptie.
De afgelopen 7 jaar is de omzet aan bioproducten in België met twee derde gegroeid, schrijft RetailDetail. Vorig jaar kochten 9 van de 10 Belgische gezinnen minstens één bioproduct. Zeven procent van de Belgische huishoudens koopt wekelijks biologische producten, blijkt uit een onderzoek door marktonderzoeksbureau GfK PanelServices Benelux.
Biologische groenten meest populair
Bijna 1 op de 5 Belgen at vorig jaar dagelijks een bioproduct. De meest populaire biocategorie is biologische groente, gevolgd door eieren, fruit en zuivel.
Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is de groei van biobestedingen te danken aan een bredere beschikbaarheid van biologische producten. "De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen." Daarbij lopen de supermarkten voorop. Zij zijn goed voor 45,3% van de biologische markt. De gespecialiseerde biowinkels staan op de tweede plaats, met 30,7% marktaandeel.
Of in België een vergelijkbare beweging plaatsvindt als in Nederland, waarbij de zelfstandige natuurwinkels verdwijnen, vermeldt RetailDetail niet. Wel telt Colruyt-dochter Bioplanet, met 11 winkels, 7.000 producten in het online assortiment en afhaalpunten bij 330 Colruyt-vestigingen, mee in de gespecialiseerde biowinkels.
In Nederland opende Albert Heijn recent in één klap 850 in-store biowinkels, waarmee de super aangaf dat de klant voor zijn biologische boodschappen helemaal niet meer naar een speciaalzaak hoeft. Iedere AH-super is een biosuper geworden.
Fotocredits: AH biologische pop-up winkel, Ahold
Dit artikel afdrukken
Biologische groenten meest populair
Bijna 1 op de 5 Belgen at vorig jaar dagelijks een bioproduct. De meest populaire biocategorie is biologische groente, gevolgd door eieren, fruit en zuivel.
supermarkten zijn goed voor 45,3% van de biologische marktSupermarkten ruim 45% marktaandeel
Volgens het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) is de groei van biobestedingen te danken aan een bredere beschikbaarheid van biologische producten. "De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn tegenwoordig bioproducten te verkrijgen." Daarbij lopen de supermarkten voorop. Zij zijn goed voor 45,3% van de biologische markt. De gespecialiseerde biowinkels staan op de tweede plaats, met 30,7% marktaandeel.
Of in België een vergelijkbare beweging plaatsvindt als in Nederland, waarbij de zelfstandige natuurwinkels verdwijnen, vermeldt RetailDetail niet. Wel telt Colruyt-dochter Bioplanet, met 11 winkels, 7.000 producten in het online assortiment en afhaalpunten bij 330 Colruyt-vestigingen, mee in de gespecialiseerde biowinkels.
In Nederland opende Albert Heijn recent in één klap 850 in-store biowinkels, waarmee de super aangaf dat de klant voor zijn biologische boodschappen helemaal niet meer naar een speciaalzaak hoeft. Iedere AH-super is een biosuper geworden.
Fotocredits: AH biologische pop-up winkel, Ahold
Nog 5
Je hebt 0 van de 5 kado-artikelen gelezen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Op 11 april krijg je nieuwe kado-artikelen.
Als betalend lid lees je zoveel artikelen als je wilt, én je steunt Foodlog
Lees ook