2021 bracht HelloFresh een groter klantenbestand, gestegen omzet en hogere brutowinst. Ondanks recordresultaten strafte de beurs de maaltijdboxbezorger hard af.

Nadat het eerste jaar van de coronacrisis HelloFresh al flink had doen groeien, zette die groei ook in het tweede jaar door. In 2021 leverde HelloFresh bijna een miljard maaltijden af in 17 landen. Deze maaltijden waren goed voor een omzet van €6 miljard, bijna 60% meer dan in 2020. Het klantenbestand groeide van 5,3 naar 7,2 miljoen huishoudens. Ook het aantal maaltijden per bestelling bleef stijgen. De maaltijdbezorger breidde de maaltijddienst uit naar Noorwegen, Italië en Japan en nam het Australische Youfoodz over.

HelloFresh zelf spreekt van een sterk boekjaar en heeft voor 2022 groeiplannen in petto door onder meer stappen te zetten in de markt van kant-en-klaarmaaltijden en met het nieuwe merk Green Chef. Dat is een maaltijdbox voor mensen met speciale wensen zoals het volgen van een keto-dieet of veganistische levensstijl. Ook investeert het bedrijf in de lange termijn, onder meer door uit te breiden naar nieuwe regio's en het versterken van het technologie- en dataplatform. De verwachting voor 2022 is een omzetgroei tussen 20 en 26%.

De beursreactie was beduidend minder blij. Na bekendmaking van de cijfers daalde het aandeel met bijna 8%. Financiële analisten hadden meer verwacht, ondanks de al aanwezige verwachting dat het bedrijf niet meer zo snel zal groeien als tijdens afgelopen coronaperiode. Naast de tegenvallende winstprojectie, vielen ook de resultaten tegen - wat HelloFresh overigens wijt aan onvoorziene kosten zoals hoog ziekteverzuim door Covid en hogere prijzen door inflatie. De aandelenkoers van HelloFresh is sinds het hoogste punt in 2020 meer dan gehalveerd.
  • Deel
Druk af