2
Fotocredits: 'HelloFresh in de keuken', HelloFresh

Flash VoedselketenMinder klanten maar meer winst voor HelloFresh

De winst van maaltijdboxenleverancier HelloFresh steeg met 32%, ondanks een daling van het aantal klanten met 9% en een daling van het aantal bestellingen met 6,7% van 32 naar 30 miljoen.

De maaltijdboxenleverancier boekte in de coronajaren een recordgroei. Door de huidige hoge inflatie die volgde op de oorlog in Oekraïne gaan mensen weer liever zelf naar de supermarkt om goedkoper uit te zijn.

In het derde kwartaal van coronajaar 2020 groeide HelloFresh van 2,61 miljoen in 2019 door naar 5 miljoen klanten. In 2022 zette de groei zich voort tot 8 miljoen in juni 2022. Volgens de cijfers over het eerste halfjaar daalde het aantal klanten wereldwijd weer met 700.000 tot 7,3 miljoen (9%). In de VS, met 4,1 miljoen klanten de grootste markt van HelloFresh, daalde het aantal klanten nog iets harder (10%).

Door de inflatie werd de gemiddelde bestelling €3,20 duurder. De omzetdaling bleef daardoor beperkt tot 2% ten opzichte van vorig jaar. HelloFresh slaagde er echter in de winst met 32% omhoog te schroeven. Volgens het bedrijf komt dat door efficiëntie bij zowel inkoop als distributie. Iets wat voor 2024 ook topprioriteit is, aldus topman Dominik Richter.

BNR - Aantal klanten en bestellingen HelloFresh daalt, 10 aug 2023
  • Waardeer dit artikel door het te delen:
Laden...
Jan Peter van Doorn
Jan Peter van Doorn Marketing en reclame
  • #2
  • 11 aug '23
  • 12:35

Binnenkort openen ze een paar winkels?

Cécile Janssen
Cécile Janssen Eindredacteur / eigenaar, Foodlog
  • #1
  • 11 aug '23
  • 10:09

HelloFresh gaat ook kant-en-klaarmaaltijden leveren in Europa. In de VS en Duitsland doet de maaltijdboxenleverancier dat al. "Onlangs hebben we een nieuwe categorie aangeboord met ready-to-eat-maaltijden. In de VS zijn we hierin al de grootste. Daarmee veranderen we de manier waarop wordt gegeten, niet alleen voor mensen die thuis koken, maar ook voor consumenten met minder tijd.", zei topman Dominik Richter. In Nederland doet het nieuwe merk Factor hiervoor zijn intrede via een nieuwe website en accounts op social media.

Met de kant-en-klaar-maaltijden mikt HelloFresh op "mannelijke consumenten, eenpersoonshuishoudens en consumenten die nog meer gemak wensen", aldus FoodAgribusiness.

Ik vind een reactie niet ok

Help de schrijver de juiste toon te vinden waarop je naar hem of haar wilt luisteren.
Klik op de naam van de schrijver en gebruik het "Stuur een mail" veld op zijn of haar profiel om je bericht te versturen.

sluit

Log in om te reageren en duimen uit te delen. Nog geen account? Meld je nu aan!

Lees alles over reageren in de gespreksregels.