De crisis laat sinds 2008 z'n sporen na in de detailhandel als geheel. Er is sprake van een omzetdaling van 0,75 procent per kwartaal voor de gehele sector. De 2,5 procent omzetgroei van supermarkten steekt daar gunstig bij af. Maar ook deze groei blijft achter bij het langetermijn groeigemiddelde van 3,4 procent per kwartaal. Voor wat betreft volume laat is de detailhandel als geheel een daling laat zien (-1,9 procent), terwijl ook op dat punt supermarkten een lichte groei van 0,6 procent laten zien. Ook die groei blijft echter achter bij het langetermijn gemiddelde van 1,6 procent.

De consument is voorzichtig en prijsbewust geworden. Hij let op aanbiedingen en is niet erg gebonden aan een 'eigen' supermarkt. Volgens ABN Amro vindt de consument dat de supermarkten onderling steeds meer op elkaar lijken.

Het prijsniveau van de supermarkten is de afgelopen jaren gestaag gestegen, met gemiddeld 2,1 procent per kwartaal. Een van de oorzaken daarvoor is de stijging van grondstofprijzen. In 2008 vertaalden die zich vrijwel direct door in hogere prijzen aan de kassa, in 2011 namen de supermarkten een deel van de prijsstijging voor hun rekening, ten koste van hun marge. De voortgaande prijsconcurrentie maakt een vergelijkbare geste richting consument met de nu weer oplopende grondprijzen niet mogelijk.

Het zijn de speciaalzaken die het meest van deze ontwikkelingen te lijden hebben. Zij zien hun prijsbewuste klanten naar de goedkopere supermarkten trekken en kunnen geen gebruik maken van de beschermingsmechanismen waar de grote supermarktorganisaties wel over beschikken. Speciaalzaken zagen in 2012 hun volume met bijna 4 procent dalen, in 2011 ook al met 3,5 procent.

Gisteren meldde RetailDetail dat voeding voor Belgische consumenten het afgelopen jaar 2,7% duurder is geworden. Vers fruit werd 11% duurder, verse groenten 21%. Grote stijgers waren bloemkool en broccoli, met 49% respectievelijk 78% hogere prijzen dan vorig jaar.

Kijken naar omzetten en volumes is niet voldoende om een goede inschatting te maken van de stand van de retail. Nederlands meest succesvolle en winstgevende supermarktconcern AHOLD boekte in het derde kwartaal van dit jaar een omzetstijging van 3,7% maar zag zijn winst halveren. Dergelijke cijfers laten de werkelijke sfeer in supermarktland zien. Die is grimmig. Aanbieders laten hun omzet stijgen om hun winstgevendheid niet al te zeer te laten dalen. In Nederland voert AH op dit moment de actie 'route 99', waarbij 99 producten soms meer dan in prijs zijn gehalveerd en voor 99 cent worden aangeboden. Leveranciers betalen aan deze kortingen mee.

Fotocredits: hey.pictrues.
Dit artikel afdrukken